با ورود اولترابوک ها و کیس های اولترا اسلیم به دنیای فناوری ، استفاده از درایو نوری داخلی رو به افول گذاشت ؛ در حالی که حجم نه چندان کمی از دیتای قدیمی کاربران روی حافظه های نوری CD / DVD ذخیره شده است .

قطع به یقین شما نیز جزو کاربرانی هستید که عکس ها و فیلم های زیادی را روی CD / DVD ذخیره کرده اید و ممکن است قصد تماشای آنها را در آینده داشته باشید تا خاطرات قدیمی خود را مرور نمایید یا صرفا نیاز دارید که لپ تاپ تان دارای درایو نوری باشد تا خیالتان راحت باشد که می توانید از دیتای این نوع حافظه نیز استفاده نمایید . در ادامه با استوکالا همراه باشید تا بیشتر با درایو نوری خارجی آشنا شوید .

  

درایو نوری اکسترنال

  
درایوهای نوری خارجی همانطور که از نامشان پیداست ، به صورت خارجی و در صورت نیاز کاربران استفاده می شوند . همانطور که می دانید ، وجود درایو نوری در زمانه ای که استفاده از حافظه های جانبی مانند هارد اکسترنال و فلش مموری در انواع مختلف رواج یافته است ، واجب نیست . علاوه بر این ، حذف درایو نوری داخلی ، موجب کاهش وزن چشمگیر در لپ تاپ ها شده است ؛ اما از آنجایی که بسیاری از کاربران ، پروژه های قدیمی خود را روی حافظه های نوری ذخیره کرده اند ، با ساخت درایو نوری اکسترنال ، نگرانی هایشان در رابطه با عدم دسترسی به دیتای قدیمی ، رفع شد . برای اتصال یک درایو نوری اکسترنال به لپ تاپ ، نیاز به عمل خاصی نیست و می توان با استفاده از یک کابل و پورت USB ارتباط بین دی وی دی درایو و لپ تاپ را برقرار کرد . اما در خرید درایو نوری اکسترنال باید به چه نکاتی توجه فرمایید ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به مهم ترین موارد آنها اشاره نماییم .

درایو نوری اکسترنال  

  

سرعت درایو نوری اکسترنال

  
مهم ترین ویژگی که در خرید درایوهای نوری اعم از داخلی و خارجی باید به آن توجه نمایید ،  به سرعت خواندن / نوشتن اطلاعات بر می گردد . بنابراین هم سرعت خواندن اطلاعات و هم سرعت نوشتن آن درایو نوری را چک کنید . سرعت خواندن اطلاعات از روی حافظه های نوری قابل مقایسه با حافظه های داخلی نمی باشد و کندتر است . با توجه به اینکه دی وی دی رایتر اکسترنال با استفاده از پورت USB به سیستم کامپیوتری متصل می شود ، سرعت عملیات های خواندن / نوشتن با استفاده از آن اندکی کندتر نیز خواهد بود . بهتر است برای بهبود نرخ انتقال داده بین لپ تاپ و درایو نوری اکسترنال ، از پورت USB 3.0 یا پورت های جدیدتر با پهنای باند بالاتر استفاده نمایید تا دیتا با سرعت بالاتری جریان یابد .  

  

هماهنگی با انواع سیستم عامل ها

  
تقریبا تمام درایوهای نوری خارجی با تمام سیستم عامل های MAC و windows هماهنگی دارند ؛ اما با این حال بهتر است پیش از خرید ، از سازگاری سیستم عامل لپ تاپ یا کیس کامپیوتری خود با درایو نوری مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید . دی وی دی رایتر اکسترنال ، مانند درایو نوری داخلی قادر به نمایش محتویات داخل CD / DVD می باشد و می توان فیلم های ذخیره شده با هر فرمت قابل پشتیبانی مانند MP4 ، MP3 ، MOV ، WMV و ... را به راحتی مشاهده کرد . حتی دیسک هایی با فرمت Blu Ray نیز قابل شناسایی با این درایوهای نوری هستند ؛ اما بهتر است پیش از هرگونه اقدام در زمینه خرید هر کدام از این درایوها از فرمت های قابل پشتیبانی آنها اطینان حاصل نمایید .

  

اندازه درایو نوری اکسترنال

  
اگر قصد خرید دی وی دی رایتر اکسترنال را داشته باشید ، احتمال اینکه آن را به مکان های مختلف نیز جا به جا نمایید تا فیلم تماشا کنید یا پروژه های قبلی خود را به کارفرما نشان دهید ، وجود دارد . بنابراین انتخاب نوع مناسب در کنار ابعاد مناسب که قابل جابه جایی در کوله پشتی نیز باشد ، نکته مهم دیگری است .

قابلیت جا به جایی درایونوری اکسترنال

  

پورت ارتباطی

   
درایوهای نوری خارجی نسل جدید ، به جای استفاده از کابل های مختلف برای تامین انرژی و انتقال داده ها ، صرفا از یک کابل برای تمام این کارها استفاده می نمایند . البته اگر کامپیوترتان قدیمی است ، در نظر داشته باشید که احتمالا به یک کابل دو شاخه یا اصطلاحا Y نیاز پیدا خواهید کرد .

کابل های مختلف درایو نوری خارجی

  

کیفیت ساخت

    
درست است که سایز کوچک تر ، نشان از قابلیت جابه جایی بیشتر دارد ، اما در نظر داشته باشید که هرچه درایو نوری اکسترنال شما کوچک تر باشد ، امکان شکنندگی در آن بالاتر است ؛ بنابراین در هنگام خرید به این نکته توجه فرمایید که بدنه درایو نوری خارجی از چه جنسی است و ضمنا برای جلوگیری از تاثیر ضربه یا عامل مخربی همچون گرد و غبار بر روی سلامت این ابزار ، بهتر است از کیف محافظ استفاده نمایید .

  

استفاده از کیف محافظ برای جلوگیری از تاثیر ضربه یا عامل مخربی همچون گرد و غبار

  

M-Disc چیست ؟

   
حال که اطلاعات پایه راجع به درایوهای نوری را کسب کرده اید ، بد نیست راجع به فناوری M-Disc نیز بدانید . M-Disc در واقع یک راهکار حفاظت از ویدئوها ، مدارک و تصاویر برای سالیان متمادی است . این فناوری در واقع به طور خاص برای حفاظت از داده ها در برابر اتفاقاتی همچون از بین رفتن در اثر قدمت به کار می رود . اطلاعات دیسک های نوری که با این روش نوشته شده اند ، توسط تمام درایو های نوری قابل بازیابی هستند ، اما برای نوشتن اطلاعات با استفاده از این روش بایستی از یک نرم افزار رایتر خاص استفاده شود .

  

تهیه فایل ISO

  
بسیاری از کاربران حرفه ای ، برای تبدیل فایل های مورد نظر خود به image ها ، بایستی دیتا را از حالت عادی به فرمت ISO تبدیل نمایند تا به جای نگهداری از مجموعه ای از فایل ها ، یک فایل ISO را نگهداری کنند . فایل های ISO را هم می توان از اطلاعات روی حافظه کامپیوتر تهیه کرد و هم از محتوای ذخیره شده بر روی حافظه نوری . در زمینه نگهداری از فایل ISO نیز همین روال وجود دارد.

  

خرید آنلاین درایو نوری اکسترنال

  

برای خرید درایو نوری اکسترنال ، می توانید به جای گشت و گذار در دنیای بی انتهای بازار ، از فروشگاه های اینترنتی معتبر همچون استوکالا ، محصول مورد نظر خود را بررسی و انتخاب کرده و بدون فوت وقت به اطلاعات ارزشمند خود دسترسی داشته باشید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)