زمانی که حسابی مشغول به کار هستید، ممکن است لپ تاپ شما شروع به افزایش دما کند، سرعت اجرایی اش کم شود و شاید حتی از کار بیفتد. اینجا، زمانیست که لپ تاپ شما بیش از حد داغ شده است. این مشکل معمولا به دلیل فراهم نبودن سیستم خنک کننده خارجی به وقوع می پیوندد.

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ، مشکلی نسبتا شایع است و بسیاری از کاربران حرفه ای، با آن مواجه شده اند. در برخی موارد، ممکن است به دلیلی همچون مشکل سخت افزاری داخلی، این اتفاق رخ دهد، اما در بسیاری از موارد، مشکل داغ کردن، به دلیل خنک نبودن فضای اطراف لپ تاپ رخ می دهد.
در صورت فراهم نبودن سیستم فن مناسب، لپ تاپ به راحتی داغ می کند که می تواند موجب بروز صدمات جبران ناپذیر شود؛ خصوصا اگر برنامه های سنگین را به صورت همزمان اجرا می نمایید، حتما به فکر تهیه یک فن خنک کننده باشید. بنابراین، اگر در حال دورکاری یا آموزش از راه دور هستید، بهتر است مراقب سلامت لپ تاپ خود باشید. به هر حال، جایگزین کردن لپ تاپی با پیکربندی تخصصی یا معمولی، هزینه نسبتا زیادی را روی دست کاربران می گذارد؛ به همین دلیل، هزینه کم برای پیشگیری از وقوع چنین فاجعه ای کاملا منطقی است.
  

open vents help to cool down laptopچرا لپ تاپ داغ می کند؟

  
در مقایسه با کیس های کامپیوتری، لپ تاپ ها، از ساختار فشرده تری برخوردارند و فضای کمتری برای گردش هوا بین قطعات وجود دارد. بنابراین، زمانی که فشار اجرایی زیادی روی قطعات وجود دارد، مانند زمانی که در حال اجرای یک بازی کامپیوتری با سطح گرافیکی بالا هستید، دمای لپ تاپ شما به راحتی و به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد. فن های داخلی، شروع به کار می کنند تا سطح گرمای داخلی را کاهش دهند، اما لپ تاپ شما هنوز هم می تواند به شدت داغ کند و موجب ایجاد آسیب شود.
البته دلایل دیگری نیز می توانند موجب بروز گرمای بیش از حد در لپ تاپ ها شوند؛ به عنوان مثال:
1- زمانی که دریچه های گردش هوا پوشیده شده باشند. این مورد، زمانی اتفاق می افتد که لپ تاپ خود را روی یک سطح نرم یا ناهموار قرار دهید. به عنوان مثال، کاربرانی که عادت به قرار دادن لپ تاپ خود روی تخت خواب، بالش یا پای خود دارند، موجب کاهش گردش هوا به داخل لپ تاپ خود می شوند.
2- گرد و غبار، کثیفی، مو و دوده، می توانند موجب جلوگیری از چرخش فن لپ تاپ شما شده و موجب سخت شدن فرایند خنک کردن لپ تاپ شوند.
3- مشکلات سخت افزار داخلی مانند قدیمی بودن باتری یا پوسیدگی خمیر سیلیکونی نیز می توانند موجب افزایش دمای لپ تاپ شما گردند. خمیر سیلیکونی، ماده ایست که موجب جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد لپ تاپ می گردد.
  
working with laptop on bed

  

از کجا بفهمیم که آیا لپ تاپ دچار افزایش دمای بیش از حد شده است؟

    
بر اساس تحقیقات کالج همپشایر، دمای یک لپ تاپ در دمای اتاق، نباید بالاتر از 35 درجه سانتی گراد برود. بنابراین، اگر متوجه افزایش دمای ناگهانی شدید، سریع عمل کنید؛ در غیر این صورت، لپ تاپ شما دچار آسیب های دائمی می شود، البته اگر آتش نگیرد! 
علائم افزایش بیش از حد دمای لپ تاپ
1- زمان انجام کارهای ساده، افزایش می یابد.
2- اجرای برنامه ها به طور ناگهانی متوقف می شود.
3- لوازم جانبی همچون ماوس و کیبورد در تعامل با لپ تاپ از کار می افتند.
  
4- لپ تاپ به طور ناگهانی خاموش می شود و برای مدت نه چندان کوتاهی، قابلیت روشن شدن مجدد را ندارد.
5- پیام های خطای غیرمنتظره ای که ظاهر می شوند و اعلام می کنند که لپ تاپ دچار افزایش دمای بیش از حد شده است.
    

           laptop overheat alert

   

چرا فن لپ تاپ، صدای زیادی تولید می کند؟

  
صدای بلند فن، نشانگر تلاش بسیار زیاد آن برای خنک سازی لپ تاپ است. صدای زیاد فن لپ تاپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ ممکن است به دلیل وجود گرد و غبار یا بسته بودن دریچه های گردش هوا این اتفاق رخ دهد. همچنین ممکن است به نوع استفاده شما از لپ تاپ نیز بازگردد؛ به عنوان مثال، اگر از نرم افزارهای سنگین در زمینه های تدوین ویدئو یا بازی های سنگین استفاده می کنید که مدت طولانی، در پس زمینه در حال اجرا می باشند و نیاز به قدرت اجرایی بالایی دارند، قطعا متوجه صدای بلند فن لپ تاپ شده اید. در این حالت، پردازنده لپ تاپ به شدت در حال فعالیت بوده و ممکن است حتی دمای آن بالاتر نیز برود.
   

          dirty laptop fan

  

چگونه یک لپ تاپ داغ شده را خنک کنیم؟

   
زمانی که مطمئن شدید که لپ تاپ شما در اثر داغ شدن کار نمی کند، چند راه پیش روی شما خواهند بود تا بتوانید دوباره لپ تاپ خود را به چرخه کار بازگردانید.
1- لپ تاپ خود را خاموش کرده، کابل ها را جدا نموده و ( در صورت امکان )، باتری را نیز خارج نمایید. بایستی تا زمانی که لپ تاپ تان به طور کامل خنک می شود، با آن کار نکنید.
2- دریچه ها و فن را چک کنید تا مطمئن شوید نشانه ای مبنی بر وجود گرد و غبار وجود ندارد. دریچه ها در طرفین و زیر لپ تاپ قرار دارند.
3- از اسپری هوای فشرده یا دستگاه بادگیر برای تمیز کردن دریچه های لپ تاپ استفاده نمایید. اگر فن لپ تاپ تان همچنان به صدا دادن ادامه داد، نشانه ای از کار تحت فشار داشت یا همچنان با بیشترین سرعت به چرخیدن پرداخت، باید مشکلات احتمالی دیگر را بررسی نمایید.
4- تنظیمات فن سیستم را تغییر دهید و سرعت چرخش آن را به صورت دستی عوض کنید؛ برای این کار باید وارد تنظیمات BIOS شده و این کار را انجام دهید. البته برخی نرم افزارهای کاربرپسندتری مانند speedfan نیز وجود دارند که اجازه می دهند به تنظیمات فن لپ تاپ دسترسی داشته باشید.
اگر با این اقدامات، مشکل داغ کردن لپ تاپ حل نشد، در اولین فرصت لپ تاپ خود را به یکی از مراکز تعمیر ببرید.
   

چگونه از داغ کردن لپ تاپ خود جلوگیری نمایید؟

   
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین برای جلوگیری از وقوع اتفاقات جبران ناپذیر، می توانید از فراهم کردن سیستم گردش هوای بهینه شروع کنید. 
laptop on coolpad
   
1- مطمئن شوید که دریچه های گردش هوای لپ تاپ باز هستند و اطراف آن نیز فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد تا هوای گرم دوباره به داخل لپ تاپ بازنگردد.
2- همواره لپ تاپ خود را روی یک سطح صاف و سخت مانند میز یا نیمکت قرار دهید. اگر به چنین سطحی دسترسی ندارید نیز می توانید با قرار دادن کتاب با فاصله از کف لپ تاپ، این شرایط را ایجاد کنید.
3- چه در محیط کارگاهی از لپ تاپ استفاده نمایید، چه در محیط اداری و خانگی، بهتری است دریچه های گردش هوا را به صورت دوره ای تمیز کنید تا غبار، کثیفی یا پرز به آن نماند.
4- در محیط های خیلی گرم به کار با لپ تاپ نپردازید.
5- در اولین فرصت یک کول پد ( Cool Pad ) تهیه نمایید. کول پدها، علاوه بر بهبود گردش هوا با استفاده از فن های اضافی، موجب فاصله گرفتن کف لپ تاپ از سطح میز نیز می شوند.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)