هر کامپیوتری به یک مادربرد نیاز دارد و هر مادربردی به پردازنده (CPU). قدرت یک پردازنده مشخص می کند که چه میزان داده در واحد زمان، قابل کنترل خواهد بود و سرعت کار با داده ها، چه میزان است.

اصلی ترین مواردی که در خرید پردازنده (CPU) باید در نظر داشته باشید، تعداد هسته های پردازشی مورد نیاز، نوع کامپیوتر، نوع نرم افزارهای تخصصی، سازگاری پردازنده با مادربرد و سرعت پردازش پردازنده است. زمانی که قصد خرید سی پی یو جدید برای کامپیوتر خود داشته باشید، ویژگی هایی را خواهید شنید که شاید آشنایی چندانی با آنها نداشته باشید؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم که در ادامه با استوکالا همراه باشید تا آشنایی مختصری با این اصطلاحات پیدا کنید.

  

پردازنده ها در تمام دستگاه های کامپیوتری استفاده می شوند؛ از جمله سرور، لپ تاپ، گوشی هوشمند و ...

  

پردازنده (CPU) دسکتاپ

  

پردازنده های دسکتاپ، همانطور که از نامشان پیداست برای کیس های کامپیوتری ساخته شده اند. CPU های دسکتاپ نیز همان کارهایی را انجام می دهند که سی پی یو های دستگاه های قابل حمل مانند لپ تاپ یا سی پی یو های سرورها؛ تنها با این تفاوت که ساختار متفاوتی دارند. به عنوان مثال، یکی از مزایای سی پی یو های دسکتاپ، قابلیت تحمل دمای بالای آنها می باشد. همچنین، پردازنده های دسکتاپ، سازگاری بیشتری با ویژگی هایی از جمله overclock دارند که موجب ارتقاء کلی قدرت پردازشی کامپیوتر می شود.

  

پردازنده (CPU) کامپیوتر قابل حمل

  

سی پی یو های کامپیوترهای قابل حمل برای لپ تاپ ها و دستگاه های قابل حملی همچون گوشی های تلفن همراه هوشمند ساخته می شوند. این پردازنده ها، نسبت به پردازنده های دسکتاپ، معمولا قدرت پردازشی و سرعت پایین تری دارند؛ البته این یک نکته منفی محسوب نمی شود، زیرا در بسیاری از مواقع، کاربران لپ تاپ ها، به جای استفاده از جریان برق مستقیم، از جریان انرژی باتری استفاده می نمایند. به همین دلیل، CPU های لپ تاپ از ویژگی به نام CPU Throttling برخوردارند تا در مصرف انرژی باتری صرفه جویی نمایند. البته زمان هایی وجود دارند که نیازی به استفاده از این ویژگی نیست ( مثل هنگام بازی یا کار با برنامه های نسبتا سنگین ) که می توان از طریق کنترل پنل، بخش Power Saving، گزینه High Performance را انتخاب کرده تا این ویژگی غیرفعال گردد.

  

پردازنده (CPU) سرور

  

سی پی یو های سرور، به هدف قابلیت اطمینان بالا تولید می شوند. پس از تولید این CPU ها در کارخانه، آنها تحت شرایط پر استرسی همچون دما و بار کاری بالا، مورد بررسی قرار می گیرند. اگر پردازنده کامپیوتر شخصی شما از کار بیفتد، کل سیستم کامپیوتری شما قابلیت کاربری خود را از دست خواهد داد. پردازنده (CPU) سرور هم ممکن است دچار شرایطی همچون از کار افتادگی شود؛ اما تفاوت این شرایط با کامپیوترهای شخصی در این است که سرورها، از سیستم پشتیبان برخوردارند تا در صورت بروز چنین شرایطی، سرور دوم وارد مدار پردازش و سرویس دهی شود. همچنین، این پردازنده ها به گونه ای طراحی شده اند که به آنها این قدرت را می بخشند که با فرکانس بالاتری داده ها را پردازش نمایند.

  

مشخصات عمومی پردازنده (CPU) ها

  

پس از آشنایی با انواع CPU ها از نظر کاربردی، در ادامه با ویژگی ها و مشخصات مختلف سی پی یو ها آشنا خواهید شد. هیچ دو پردازنده ای، با ویژگی های عین هم تولید نمی شوند؛ بنابراین مهم است که بدانید کدام ویژگی ها و مشخصات برایتان کاربردی خواهد بود. در ادامه با ویژگی هایی که بایستی هنگام خرید پردازنده در نظر بگیرید، بیشتر آشنا خواهید شد.

  

هسته های پردازشی

  

کمتر از یک دهه پیش، تقریبا تمام سی پی یو ها با یک هسته پردازشی عرضه می شدند. امروزه، پردازنده های تک هسته ای، بسیار کمیابند و تقریبا از خطوط تولید خارج شده اند. پردازنده های چندهسته ای، روز به روز محبوب تر می شوند و نسبت به گذشته، کاملا در دسترس هستند. حتی نرم افزارهای جدید نیز با توجه به معماری چندهسته ای سی پی یو ها ساخته می شوند. تعداد هسته های پردازشی، بین دو الی هشت هسته است که با توجه به نوع کاربری مورد نظر خود می توانید از بین آنها انتخاب نمایید. اما پردازنده چند هسته ای به طور دقیق تر، چیست؟
وقتی پردازنده (CPU) کامپیوتر شما، تنها دارای یک هسته پردازشی باشد، همان یک هسته پردازشی، مسئول کنترل داده هایی است که به سمت پردازنده ارسال می گردد. با افزایش تعداد هسته های پردازشی داخلی یک پردازنده، وظایف ارسالی به سمت سی پی یو ها، بین هسته های مختلف نقسیم می شوند. بنابراین، فناوری چندهسته ای، موجب افزایش سرعت و کارآمدی پردازنده می گردد. با این حال، به یاد داشته باشید که پردازنده به میزانی عمل می کند که نرم افزار کامپیوتر از آن استفاده می نماید. اگر پیچیده ترین نرم افزار مورد استفاده شما، صرفا از سه هسته یک CPU هشت هسته ای استفاده نماید، پنج هسته آن بدون استفاده باقی می مانند. برای رسیدن به بالاترین میزان نسبت هزینه به استفاده، بایستی نیازمندی های مورد انتظار سیستم کامپیوتری خود را با هسته های پردازشی مورد نظر بسنجید.

  

تعداد هسته های پردازنده ها، حداق یک و حداکثر بیش از هشت عدد است

  

رشته ها

  

درست است که با توجه به تعداد هسته های پردازشی می توان مشخص کرد که توانمندی یک CPU تا چه حدود است اما تعداد رشته ها نیز بسیار مهم است و قادر به بیان توانمندی پردازنده در رابطه با سرعت پردازشی آن است. رشته پردازشی، در واقع دنباله ای منظم از دستورالعمل هاست. ویژگی دو رشته ای یا چند رشته ای، به پردازنده این امکان را می دهد که در لحظه، روی بیش از یک پردازش کار کند. به عنوان مثال، اینتل و AMD، دارای پردازنده هایی هستند که از این ویژگی برخوردارند و از این جهت، هر هسته ، قادر به پردازش دو دنباله متفاوت از داده ها به طور همزمان است. در سی پی یو چهار هسته ای با ویژگی چند هسته ای، پردازنده قادر به شبیه سازی عملکرد یک پردازنده هشت هسته ای است.

  

پردازنده های چندهسته ای نسل جدید، معمولا از ویژگی چند رشته ای برخوردارند

  

حافظه کش

  

حافظه کش یک پردازنده کامپیوتری، شباهت بسیار زیادی به رم کامپیوتر دارد؛ با این تفاوت که ظرفیت آن نسبت به رم بسیار کمتر است. استفاده از کش، به کامپیوتر کمک می کند تا سرعت دسترسی به داده های لازم برای پردازش، به میزان چشمگیری افزایش یابد. بنابراین، هرچه ظرفیت کش سی پی یو بیشتر باشد، سرعت بازیابی داده ها افزایش می یابد و در نتیجه سرعت پردازش بالاتری را تجربه خواهید کرد؛ خصوصا اگر با برنامه های گرافیکی سروکار دارید.

  

سازگاری سوکت ها

  

سازگاری سوکت ها، در واقع اولین موضوعی است در خرید پردازنده باید در نظر داشته باشید. در واقع، سازگاری پین های اتصال پردازنده با مادربرد، موجب ایجاد تعامل بین این دو قطعه می شود. اگر مادربرد را از پیش تهیه کرده اید، در نظر داشته باشید که پردازنده متناسب با سوکت آن را در لیست خرید خود قرار دهید. بسته به نسل سی پی یو و مادربرد، سازگاری سوکت ها شرایط متفاوتی را خواهند داشت. البته برخی مدل ها، به صورت یکپارچه با مادربرد ارائه می شوند و از این جهت در این کامپیوترها، امکان ارتقاء یا تعویض پردازنده به صورت مجزا وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال، پردازنده های سری U از شرکت اینتل که در بسیاری لپ تاپ ها به کار گرفته می شوند، از این دسته هستند.

  

سازگاری سوکت های پردازنده و مادربرد باید پیش از خرید بررسی شود

  

پردازنده (CPU) گرافیکی

  

بسیاری از پردازنده های امروزی، دارای پردازنده گرافیکی مجتمع نیز هستند. این پردازنده های گرافیکی، در واقع محاسبات زمان بر گرافیک را بر عهده دارند. اگر پردازنده ای دارای گرافیک مجتمع نباشد، در صورتی که کامپیوتر مورد بحث دارای کارت گرافیک مجزا باشد، قادر به دریافت تصویر در نمایشگر متصل به کامپیوتر خود خواهید بود. لازم به ذکر است که اگر از کامپیوتر خود برای اهداف حرفه ای گرافیکی و بازی استفاده می نمایید، قدرت گرافیک مجتمع با سی پی یو اصلی، کافی نخواهد بود.

  

فرکانس پردازشی

  

فرکانس پردازشی، در واقع عددی است که CPU با آن سرعت پردازشی خود را نشان می دهد. فرکانس پردازشی، با واحد هرتز اندازه گیری می شود. در گذشته، صرفا فرکانس بالاتر، نشان دهنده سرعت پردازش بالاتر نیز بود؛ اما امروزه، تنها با فرکانس پردازشی، نمی توان مشخص کرد که بین دو پردازنده (CPU)، کدام یک سریع تر به پردازش داده ها می پردازد. در برخی موارد، ممکن است در مقایسه دو پردازنده، آن پردازنده ای که فرکانس پردازشی پایین تری دارد، به دلیل تفاوت در ساختار قطعه، عملکرد بهتری را از خود بروز دهد. یکی از مهم ترین مواردی که در رابطه با سرعت پردازشی باید مورد بررسی قرار گیرد، توجه به ویژگی Instruction Per Clock است. با اینکه فرکانس پردازشی، یکی از مهم ترین مواردی است که مشخص کننده سرعت عملکردی پردازنده است، اما با این حال، دیگر تنها فاکتور نیست.

  

بررسی فرکانس پردازنده فعلی، از طریق Task Manager ممکن خواهد بود

  

TDP

  

پردازنده ها در حین پردازش، گرما تولید می کنند. ویژگی Thermal Design Power، در واقع نشان دهنده این است که پردازنده (CPU) تا چه حد قادر به دفع گرمای تولید شده است. این ویژگی، به طور مستقیم، بر انتخاب نوع دستگاه خنک کننده یا همان فن کامپیوتر تاثیرگذار خواهد بود. اگر پردازنده ای که خریداری کرده اید، بدون سیستم خنک کننده است یا سیستم خنک کننده قدیمی، مناسب استفاده در مدار سیستم کامپیوتری جدید نیست، حتما به فکر خرید فن مناسب باشید؛ زیرا گرمای تولید شده بیش از حد مجاز، یکی از ابتدایی ترین مخاطرات تهدیدکننده سلامت کامپیوترهاست.

  

اورکلاک

  

ویژگی اورکلاک کردن سی پی یو، موجب افزایش فرکانس پردازشی شده و در نتیجه می توان گفت نوعی ارتقاء بدون هزینه اضافی است؛ اما نباید برای مدت طولانی و بدون تجربه قبلی، دست به چنین کاری زد، چون ممکن است منجر به پیشامد بازگشت ناپذیر سوختن سی پی یو شود. اورکلاک کردن، فرایندی است که از طریق افزایش گزینه Front Side Bus امکان پذیر خواهد بود و فقط روی پردازنده های قفل گشایی شده قابل اجراست.

  

پیش از خرید CPU، چه مشخصاتی را باید در نظر بگیرید؟

  

هنگامی که قصد خرید پردازنده ای را دارید، برخی مشخصات و ویژگی ها، ممکن است نسبت به سایر کاربران، برای شخص شما، مهم تر باشد. همچنین، مشخصات و ویژگی های پردازنده ها، بسته به نیازمندی های کامپیوتری شخصی شما، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کامپیوتر مخصوص گیمینگ، پردازنده ای متفاوت نسبت به کامپیوتر شخصی و خانگی نیاز دارد.

  

کدام پردازنده، بهترین انتخاب برای شماست؟

  

در ادامه، رایج ترین گروه های کاربری را برایتان لیست کرده ایم تا از میان انواع سی پی یو های مختلف، بتوانید انتخاب بهینه تری داشه باشید. اگر شرایط کاربری شما، در بیش از یک گروه کاربری دیده می شود، نگران نباشید، زیرا می توانید پردازنده ای را بیابید که نیازهای هر دو گروه را پوشش دهد.

  

پردازنده (CPU) مناسب کامپیوتر کاربران خانگی

  

بررسی ویژگی پردازنده های مناسب برای کاربران کامپیوترهای خانگی

  

- سازگاری سوکت
- پردازنده گرافیکی مجتمع
- فرکانس پردازشی

وقتی صحبت از خرید سی پی یو مناسب کاربران خانگی می شود، قطعا تفاوت بسیاری نسبت به نیازمندی کاربران تجاری و گیمر وجود خواهد داشت. خوشبختانه، از آنجایی که نیازمندی های کاربران خانگی، به اندازه نیازمندی های کاربران سایر گروه ها، تخصصی و زمانبر نیست، بسیاری از پردازنده ها با حداقل ویژگی ها قادر به پاسخدهی به نیاز این دسته از کاربران خواهند بود.
اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، سازگاری سی پی یو مورد نظر با مادربرد موجود است. بنابراین، باید سازگاری سوکت ها را به عنوان اولین ویژگی، مورد نظر قرار دهید. به طور برعکس، اگر پیش از خرید مادربرد، پردازنده را خریداری نموده اید، خریداری مادربرد سازگار با سوکت های پردازنده را باید در نظر داشته باشید.
برای خرید پردازنده، وجود پردازنده گرافیکی مجتمع را نیز مورد توجه قرار دهید؛ زیرا در کاربری خانگی، نیازی به قدرت گرافیکی بسیار بالایی وجود ندارد و از این جهت صرفا برای استفاده از برنامه های گرافیکی سبک و بازی های ساده، به قدرت پردازشی مناسب دسترسی خواهید داشت. با خرید چنین پردازنده ای، نیاز به خرید پردازنده مجزا نخواهید داشت و در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد.
همچنین، فرکانس پردازشی را نیز باید در نظر داشته باشید تا سرعت پردازشی مناسبی را نیز دریافت نمایید. نیازمندی های کاربران خانگی، در سطح بسیار بالایی قرار ندارند و از این جهت، پردازنده ای با حداقل فرکانس یک گیگاهرتز، پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

  

کاربران دورکار

  

بررسی ویژگی های پردازنده های مناسب برای کاربران دورکار

  

- تعداد هسته ها
- کش
- فرکانس پردازشی

اگر شما نیز مانند بسیاری از کاربران، در حال دورکاری از منزل خود هستید، نیازمندی هایی متفاوت نسبت به کاربران خانگی خواهید داشت. بنابراین، بایستی نیازمندی های کامپیوتری خود را بر اساس آنچه که به صورت روزانه انجام می دهید، مشخص کنید تا لیستی از پردازنده های مناسب در اختیار داشته باشید.
در فرایند نیازسنجی، حتما تعداد هسته های مورد نیاز را در نظر بگیرید. بسیاری از کاربران تجاری دورکار با پردازنده های هشت هسته ای به توانمندی بیش از نیاز خود دسترسی دارند. بنابراین، اگر مشغول به کاری تخصصی مانند برنامه نویسی، طراحی سه بعدی و ... هستید، در مورد نیازهای سخت افزاری برنامه های تخصصی خود تحقیق نمایید تا ببینید چه تعداد هسته، پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.
ظرفیت کش سی پی یو نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمینه انتخاب پردازنده مناسب خواهد بود. مادربرد و نوع سیستم عاملی که استفاده می نمایید نیز از جمله مواردی هستند که روی ظرفیت کش CPU تاثیرگذارند. البته باز هم تاکید می نماییم که از سازگاری سخت افزاری قطعات کامپیوتر خود اطمینان حاصل نمایید.
فرکانس پردازشی، یکی دیگر از ویژگی هاییست که باید در نظر داشته باشید. با اینکه بالاتر نیز اشاره کردیم سرعت پردازشی، تنها به فرکانس پردازشی وابسته نیست، اما فاکتور بسیار مهمی در این زمینه است. مجددا، نرم افزارهای مورد استفاده، مشخص کننده سرعت پردازش مورد نیاز خواهند بود. به عنوان مثال، برای استفاده از نرم افزار Photoshop CS 6، بهترین عملکرد مربوط به کامپیوتری است که با حداقل فرکانس پردازشی دو گیگاهرتز قادر به خدمات دهی است.

  

کاربران کسب و کارهای کوچک

  

بررسی ویژگی های پردازنده مناسب برای کاربران کسب و کارهای کوچک

  

- هزینه
- سازگاری
- BGA یا LGA

پردازنده (CPU) مورد نیاز کاربران کسب و کارهای کوچک، تفاوت زیادی با پردازنده مورد نیاز کاربران خانگی دارد. در زمان خرید پردازنده مناسب کاربری کسب و کارهای کوچک، تمرکز خود را روی بودجه، سازگاری و وجود سوکت BGA یا LGA بگذارید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک، وقتی صحبت از خرید کامپیوتر می شود، بایستی با توجه به بودجه محدود تصمیم به خریداری کامپیوتر بگیرند. به همین دلیل، هزینه، جزو ابتدایی ترین عوامل در تصمیم به خرید کامپیوتر است.
در هنگام خرید سی پی یو، برای هر هدفی، از جمله کسب و کارهای کوچک، حتما سازگاری سخت افزاری را در نظر داشته باشید تا پردازنده ای که خریداری می نمایید، با سایر قطعات کامپیوتری ارتباط برقرار نموده و کار را سرعت بخشد. برای این کار، مدل مادربرد، سوکت های پردازنده و رم کامپیوتر را مورد بررسی قرار دهید تا ناسازگاری، موجب بر هم خوردن ارتباط و از بین رفتن هزینه نشود.
علاوه بر این، باید نوع سوکت های سازگار را نیز مشخص نمایید که آیا BGA هستند یا LGA. اگر قصد دارید که در هر زمان دلخواه قادر به تعویض پردازنده خود باشید، باید مادربردی با سوکت های LGA خریداری نموده باشید؛ زیرا سوکت های LGA از نوع پین هستند و سوکت های BGA به طور کامل به مادربرد لحیم شده اند و از این جهت قابل جداسازی نیستند. برای آگاهی از این مشخصات، کافیست مدل مادربرد خود را در اینترنت جستجو نمایید.

  

کاربران کسب و کارهای بزرگ

  

بررسی ویژگی های پردازنده مناسب برای کامپیوترهای کاربران کسب و کارهای بزرگ

  

- تعداد هسته ها
- فرکانس پردازشی
- TDP

وقتی صحبت از خرید پردازنده می شود، نیازمندی کاربران کسب و کارهای بزرگ، متفاوت خواهند بود. در این مورد، پردازنده ای مورد نیاز است که بتواند تمام نیازمندی های محاسباتی نرم افزارها و پروژه های بزرگ را پوشش دهد. به بیانی دیگر، نیاز به پردازنده ای برای بار کاری سنگین وجود دارد. بنابراین، برای تحقق این هدف باید نگاهی به تعداد هسته های پردازشی داشت. به یاد داشته باشید که برای تعیین تعداد هسته های پردازشی، باید به نیازمندی های نرم افزارهای مورد استفاده مراجه نمایید و لزوما پردازنده ای با بیشترین تعداد هسته را انتخاب ننمایید.
فرکانس سی پی یو نیز از دیگر نکاتی است که در خرید پردازنده مناسب این گونه کسب وکارها باید در نظر بگیرید. البته میزان فرکانس پردازنده مورد نظر، به زمینه کاری کامپیوترها نیز بازمی گردد. در برخی موارد، با فرکانس پردازشی 2 گیگاهرتز، قادر به اجرای برنامه های مورد نیاز خود خواهید بود و در موارد دیگر باید پرازنده ای با حداقل فرکانس پردازشی 4 گیگاهرتز خریداری نمایید. بنابراین در این مورد نیز به نیازهای سخت افزاری مورد نیاز برنامه های سنگین خود توجه نمایید.
TDP نیز مورد دیگری است که بایستی به آن توجه نمایید. از آنجایی که نیازهای محاسباتی کامپیوترهای حرفه ای، سرعت پاسخدهی بالایی را می طلبند، گرمای زیادی نیز تولید می شود که در صورت عدم استفاده از سیستم خنک کننده مناسب، علاوه بر آسیب رساندن به خود CPU، به سایر قطعات نیز آسیب خواهد رسید.

  

کاربران گیمر

  

بررسی ویژگی های پردازنده مناسب سیستم گیمینگ

  

- تعداد هسته ها
- فرکانس پردازشی
- TDP

نیازمندی پردازشی گیمرها نسبت به سایر کاربران، نیاز به بررسی ویژه ای دارد. اگر نمی خواهید که در حین بازی، دچار لگ شوید، شما به پردازنده ای نیاز خواهید داشت که در پردازش داده ها، کارآمد و دقیق عمل نماید. اولین مورد در خرید پردازنده مناسب گیمینگ، توجه به تعداد هسته های پردازشی است. از آنجایی که گیمرها به پردازنده های قدرتمندی نیاز دارند، لازم است اشاره کنیم تعداد هسته های بیشتر، لزوما معادل قدرت گیمینگ بالاتر نیست. همانند سایر زمینه ها، بر اساس نیازمندی های سخت افزاری بازی های مورد نظر خود بایستی اقدام به خرید CPU نمایید.
اگر پردازنده ای با فرکانس پردازشی نامناسب انتخاب نمایید، تاثیر این انتخاب اشتباه، در عملکرد گیم ها خود را نشان می دهد. به طور کلی، برای تجربه گیمینگ مناسب، به پردازنده ای با فرکانس 3.8 گیگاهرتز و بالاتر نیاز خواهد بود. البته برای گیمرهایی که به طور حرفه ای بازی نمی کنند، فرکانس های پردازشی کمتر نیز پاسخ نیازهایشان را می دهد. برای این موضوع نیز بایستی ویژگی های سخت افزاری مورد نیاز بازی ها را حتما چک نمایید.
در کامپیوترهای گیمنیگ نیز باید به TDP توجه ویژه ای شود؛ زیرا بازی های حرفه ای نیاز به پردازش های گرافیکی طولانی مدت دارند و از این جهت در مدت زمان کوتاهی، گرمای قابل توجهی تولید می شود. بنابراین، استفاده از سیستم خنک کننده مناسب را حتما در نظر داشته باشید.

  

سرورها

  

بررسی ویژگی های پردازنده مناسب برای سرورها

  

- تعداد هسته ها
- تعداد رشته ها
- TDP

پردازنده های سرورها، در واقع قدرتمندترین پردازنده در دنیای کامپیوترها هستند. این پردازنده ها، قادر به پردازش حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمان کوتاه هستند.
ابتدا، باید به تعداد هسته های پردازشی مورد نیاز سرور خود توجه نمایید. سرورها، قادر به اجرای وظایف مختلف به طور همزمان هستند، از این جهت، هرچه تعداد هسته های پردازشی بیشتر باشد، کنترل روند اجرایی وظایف و برنامه ها، بهتر خواهد بود.
پس از تعداد هسته ها، تعداد رشته ها را باید مد نظر قرار دهید. با علم به تعداد هسته ها و پشتیبانی از ویژگی چند رشته ای، می توانید تشخیص دهید که پردازنده سرور مورد نظر، دقیقا تا چه میزان قادر به پردازش داده ها در واحد زمان است. بنابراین، بهترین کار، خرید یک پردازنده با ویژگی چندرشته ایست.
بسیاری از سرورها، بدون سیستم خنک کننده ساخته می شوند و این بدان معناست که برای خنک سازی فضای داخل سرورها باید سیستم خنک کننده جداگانه ای خریداری نمود. برای مشخص شدن حداقل سیستم خنک کننده مورد نیاز، در بخش پردازنده، کافیست ویژگی TDP پردازنده مورد نظر را در جدول مشخصات مشاهده نمایید.

  

کاربران لپ تاپ

  

بررسی ویژگی های پردازنده مناسب برای کاربران لپ تاپ ها

  

- تعداد هسته ها
- فرکانس پردازشی
- سازگاری سوکت ها

ابتدای عرضه لپ تاپ ها و موبایل های هوشمند، پردازنده ها، تک هسته ای بودند؛ اما امروزه حتی گوشی های تلفن هوشمند نیز از پردازنده های چندهسته ای برخوردارند. همانند بقیه کاربری ها، برای تعیین تعداد هسته های پردازشی مناسب، به اطلاعات سخت افزاری مورد نیاز نرم افزارهای خود مراجعه نمایید. خرید پردازنده (CPU) با تعداد هسته های بیشتر انتخابی از سر احتیاط است، اما در نظر داشته باشید که هزینه ای که انجام می دهید، ممکن است چندان استفاده نگردد. البته همه چیز به روال استفاده تخصصی شما بستگی خواهد داشت.
همانند سایر کاربران، کاربران لپ تاپ نیز بایستی فرکانس پردازشی را مورد توجه خود قرار دهند. فرکانس پردازشی پایین، موجب پایین آمدن سطح انتظار کاربران و فرکانس بالاتر، به معنای عدم انتظار طولانی برای اجرای پردازش هاست.
سازگاری سوکت ها را در خرید پردازنده لپ تاپ ها نیز باید در نظر داشته باشید. بسیاری از پردازنده های لپ تاپ ها از سوکت های BGA برخوردارند و به مادربرد لحیم شده اند. بنابراین، این نوع از پردازنده ها را نمی توان ارتقاء داد یا تعویض کرد. بنابراین تنها قادر به ارتقاء یا تعویض پردازنده هایی با سوکت LGA خواهید بود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)