چه زمانی باید یک ورک استیشن تهیه نمایید و چه زمانی توانایی یک لپ تاپ تجاری پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود؟ خرید کیس یا لپ تاپ ورک استیشن می تواند نیروی فوق العاده ای را به چرخه کاری اضافه نماید؛ اما ویژگیهای یک ورک استیشن چیست و نیازسنجی آن به چه صورت است؟

مشخص کردن اینکه آیا شما نیاز به قدرت پردازشی یک ورک استیشن دارید یا نه، به میزان بسیار زیادی، بستگی به کسب و کارتان و نقش کارشناسان در پیشروی تجارت شما دارد. اگر در گروه کاری خود، با مهندسان و تولیدکنندگان محتوای ویدئویی، همکاری دارید، برای اجرای سریع تر برنامه ها و کاهش بار پیچیدگی، بهتر است از کامپیوترهای ورک استیشن استفاده نمایید. البته نیازی نیست که تمام کارمندان از رده کامپیوترهای ورک استیشن استفاده نمایند و می توان برای استفاده افراد غیرمتخصص، کامپیوترهایی با پیکربندی استاندارد تهیه کرد. اما ورک استیشن چیست؟
  

کامپیوتر ورک استیشن

  
ورک استیشن ها، کیس های کامپیوتری یا لپ تاپ هایی هستند که برای اموری همچون علوم داده، طراحی سه بعدی، تدوین ویدئو و حوزه مهندسی استفاده می شوند. ورک استیشن ها، نسبت به کامپیوترهای استاندارد، به میزان چشمگیری، قدرتمند تر هستند؛ بهره مندی از هسته های پردازشی بیشتر در پردازنده اصلی و گرافیکی، رم با ظرفیت بیشتر، دسترسی به دریایی از حافظه ذخیره سازی داده ها، گواهی نامه های نرم افزاری به روز و توانایی روشن ماندن برای مدت زمان طولانی، موجب سبقت گرفتن این نوع کامپیوتر، نسبت به قوی ترین کامپیوترهای استاندارد شده است.
  

کیس های ورک استیشن در سایزهای مختلف

در اغلب موارد، ورک استیشن ها، از کارت گرافیک اختصاصی بهره مندند که موجب می شود بار پردازشی گرافیکی، از دوش پردازنده اصلی برداشته شود. از آنجایی که با ارتقاء قدرت سخت افزاری، دامنه انتخاب های حوزه کاری تان نیز افزایش می یابد، قادر خواهید بود با خرید قطعات بر اساس نیاز خود، ورک استیشنی متناسب با نیازها و بودجه خود را در اختیار داشته باشید.
در گذشته ، ورک استیشن ها در کیس هایی با فرم تاور ارائه می شدند؛ اما، امروزه کیس های ورک استیشن را می توان در فرم های دیگر همچون SFF و Mini Tower نیز مشاهده کرد. همچنین، نباید فراموش کرد که لپ تاپ ها نیز به حوزه کامپیوترهای قدرتمند، پا به میدان گذاشته اند و از این جهت، اگر کاربری هستید که فضای کمی در اختیار دارید یا جا به جایی زیادی دارید، می توانید با تهیه یک لپ تاپ ورک استیشن، به اهداف کاری خود برسید.
  

ورک استیشن ها در مقایسه با سایر کیس ها و لپ تاپ ها

  
اولین تفاوت میان یک ورک استیشن با کیس و لپ تاپ استاندارد، قدرت پردازشی آن است. برای آنکه یک کامپیوتر، ورک استیشن نامیده شود نیاز به یک سری ویژگی های پایه خاص دارد؛ البته شما همیشه می توانید از این ویژگی ها فراتر روید:
  

ورک استیشن در مقایسه با کیس کامپیوتری استاندارد

1- پردازنده Intel i7 / i9 / Xeon  و  AMD Ryzen / Threadripper
2- پردازنده تکی یا دو گانه
3- رم 128 گیگابایتی nECC یا ECC
4- پردازنده هشت هسته ای برای ورک استیشن سطح ابتدایی، پردازنده 16 هسته ای برای ورک استیشن سطح متوسط و پردازنده 28 الی 64 هسته ای برای ورک استیشن سطح بالا
5- کارت گرافیک اختصاصی Nvidia یا AMD با رم گرافیکی اختصاصی به ظرفیت 4 الی 16 گیگابایت
6- کارت گرافیک تک یا چندگانه
7- فضای ذخیره سازی یک ترابایتی و یا بالاتر
8- گواهی نامه ISV
در گذشته، ورک استیشن ها، بزرگ تر، سنگین تر و گران تر از کیس های کامپیوتری استاندارد بودند و این مسائل به دلیل به کارگیری قطعاتی با کیفیت بالا در سطح صنعتی بود. البته امروزه، با نوآوری هایی که در قطعات صورت گرفته است، وزن و هزینه ورک استیشن ها تا حدودی به تعادل رسیده است؛ اما همچنان، از نظر کارکردی، سرعت و قدرت بالا را حفظ کرده و فعلا به سطح عملکردی بی صدا نرسیده اند.
به طور کلی، ورک استیشن ها، به دلیل استفاده از سطح قدرتی بالاتر، سر و صدای بیشتری نیز در گردش فن ها ایجاد می کنند. البته در ورک استیشن هایی که از سیستم های خنک کننده مایع و دریچه های گردش هوای بیشتری استفاده می شود، سروصدای کمتری تولید می شود.
سرمایه گذاری برای خرید یک ورک استیشن، خصوصا برای استفاده حرفه ای از قدرت پردازشی آن، قطعا ارزشمند خواهد بود. اما بهتر است پیش از بررسی مادی خرید آن، با ویژگی های ورک استیشن ها، اندکی عمیق تر، آشنا شویم.
  

ویژگی های یک ورک استیشن 

  
برای فهممیدن این موضوع که چه ویزگی هایی موجب شکل گیری یک ورک استیشن می شود، باید به ویژگی هایی که موجب تفاوت ورک استیشن ها و کیس کامپیوتری استاندارد می شوند، بپردازیم.
  

1- رم ECC

  
ریسک بروز خطاهای داده های درون رم، با استفاده بیشتر از منابع محاسباتی، افزایش می یابد. این خطاها، می توانند منجر به تاخیر، هنگ کردن سیستم و نهایتا BSOD (صفحه مشکی مرگ) شوند. برای کاهش این گونه ارورها، در ورک استیشن ها از رم ECC استفاده می شود تا اشتباهات رخ داده در داده ها، به سرعت درست شود، بدون آنکه در فرایندهای حساس مداخله ای صورت گیرد.
ورک استیشن ها معمولا حداقل از 16 گیگابایت حافظه رم بهره مندند که نسبت به ظرفیت رم کیس های کامپیوتری استاندارد، بالاتر است؛ اما آنچه که موجب تفاوت میان ورک استیشن ها می شود، نوع حافظه رم است.
  

2- هسته های پردازشی چندگانه

  
تمام ورک استیشن ها، از پردارنده هایی با هسته های چندگانه بهره مندند. این تعداد هسته ها، قادر به کنترل و اجرای فرایند های مختلف چند برنامه در یک لحظه می باشند. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، پردازنده هشت هسته ای، در ورک استیشن های سطح ابتدایی دیده می شوند، پردازنده های 16 هسته ای در ورک استیشن های متوسط و پردازنده های 28 الی 64 هسته ای در ورک استیشن های سطح بالا مشاهده می شوند.
پیکربندی چندهسته ای در ورک استیشن ها، خصوصا در اجرای برنامه هایی که مصرف رم زیادی دارند، مانند مدلسازی داده ها، طراحی CAD یا رندرگیری سه بعدی، می تواند به شدت موثر واقع شود.
  

3- کارت گرافیک های سطح بالا

  
ورک استیشن ها، بیشتر برای اموری همچون تدوین ویدئو، گرافیک سه بعدی، طراحی صنعتی و تصویرسازی علم داده مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، سطح توانایی کارت گرافیک این کامپیوترها، حائز اهمیت است. کارت گرافیک های سطح بالا، به طور خاص برای رندرگیری سه بعدی یا CAD استفاده می شوند. همچنین، هسته های پردازشی آنها می توانند در راهکارهای سریع مربوط به علوم داده نیز به کار گرفته شوند.
  

4- حافظه ای با قابلیت RAID

  
با استفاده از سیستم RAID، قادر به تهیه نسخه پشتیبان از داده های خود، روی هارد داخلی دیگری خواهید بود. بنابراین در حین وقوع حوادثی که منجر به از دست رفتن داده ها می شوند، نیازی به نگرانی نیست، زیرا نسخه پشتیبان در اختیار شما خواهد بود. تصور کنید که در حال تدوین یک ویدئوی حجیم در نرم افزار Adobe Premier باشید و اتفاق ناگوار سوختن هارد رخ دهد؛ در این حالت نگرانی کمتری نسبت به وقوع اتفاقات سخت افزاری دیگر خواهید داشت.
  

5- استفاده از حافظه SSD

  
کامپیوترهای امروزی، بیش از گذشته، به توانمندی حافظه های پرسرعت SSD وابسته شده اند. این نوع حافظه، به دلیل ماهیت الکترونیکی و عمر مفید بسیار بیشتر از حافظه های HDD، جایگاه محبوب قابل توجهی را میان کاربران یافته اند. همچنین، SSDها از نیروی کمتری استفاده می کنند و با سرعت بسیار بالاتری، داده ها را بارگذاری می نمایند.
قطعا حافظه های SSD را در ترکیب سخت افزاری لپ تاپ ها و کیس های کامپیوتری امروزی دیده اید؛ اما در مورد ورک استیشن ها باید بگوییم که استفاده از SSD یک الزام است. البته می توان از این حافظه، به صورت ترکیبی با HDD استفاده کرد.
  

ورک استیشن ها هزینه بیشتری دارند

  
کامپیوترهای ورک استیشن قیمت بالاتری نسبت به لپ تاپ ها و کیس های استاندارد دارند. این اختلاف قیمت به دلیل بهره مندی از ویژگی های سخت افزاری قابل ارتقاء آن است. پیشرفت های اخیر در ساختار پردازنده های اصلی، گرافیکی و سایر قطعات، مرزهای بین کیس های کامپیوتری و ورک استیشن ها را به هم نزدیک کرده است، اما تا انطباق کامل، راه زیادی پیش روست.
قطعات ورک استیشن ها، برای ارائه عملکرد و قابلیت اطمینان سطح بالا، طراحی و آزموده شده اند و گواهی های لازم را دریافت کرده اند. اما با پیشرفت فناوری، هزینه ها، تا حدودی کاهش یافته اند. علاوه بر این، بسیاری از ورک استیشن ها، بسته به زمینه فعالیت شما، قابلیت ارتقاء سخت افزاری نیز دارند.
اگر بیشتر فعالیت روزانه کسب و کار شما، درگیر روال های تجاری است، بهتر است به فکر تهیه یک کیس کامپیوتری استاندارد باشید تا یک ورک استیشن.
  

ورک استیشن ها عملکرد بهتری دارند

  
به دلیل بهره مندی از ویژگی های سخت افزاری تقویت شده، ورک استیشن ها، با سرعت بسیار بالاتری، قادر به اجرای برنامه هایی در زمینه های تصویربرداری پزشکی یا طراحی AutoCAD می باشند. اختلاف عملکردی، خصوصا در اجرای برنامه هایی که پردازنده را حسابی درگیر می کنند، محسوس است؛ به عنوان مثال، در اجرای برنامه هایی مانند Blender یا Apache Spark، می توان این اختلاف را به راحتی مشاهده کرد. اگر اغلب از چنین برنامه هایی استفاده می کنید، بهتر است به فکر خرید یک ورک استیشن باشید.
زمانی که بحث درباره خرید یک کامپیوتر برای اجرای روال هایی همچون Excel Pivot table، ویرایش فایل Word یا برگزاری جلسات اینترنتی باشد، بسیاری از کاربران، شاید متوجه اختلاف عملکردی که بین یک ورک استیشن و یک لپ تاپ معمولی وجود دارد، نشوند؛ زیرا این کارهای سبک، حتی در کامپیوترهایی با سخت افزار پایه نیز قابلیت اجرایی سریعی دارند.
  

لپ تاپ ورک استیشن  

ورک استیشن ها مقاوم تر هستند

  
ورک استیشن ها، نسبت به لپ تاپ ها و کیس های استاندارد مقاوم ترند؛ زیرا در آنها از قطعاتی با بالاترین میزان کیفیت استفاده می شود و بدنه کیس یا لپ تاپ ورک استیشن باید قادر به تحمل شرایط نابه سامان باشد. البته امروزه در کیس های کامپیوتری و لپ تاپ ها، بیشتر از قطعات الکترونیکی استفاده می شود که دارای قطعات متحرک نمی باشند؛ اما ورک استیشن ها، علاوه بر بهره مندی از این ویژگی ها، پس از گذراندن آزمون های سخت، قابلیت خود را برای نقش آفرینی در سخت ترین و سنگین ترین شرایط کاری به اثبات رسانده اند.
ورک استیشن ها، طی فرایندهای military-grade مورد آزمون قرار می گیرند تا مقاومت آنها در برابر شرایط سنگینی همچون هجوم خاک، لرزش، سقوط، تغییرات دمایی و رطوبت، سنجیده شود. این آزمون ها که به Mil-Spec نیز معروف هستند، توسط دولت امریکا طراحی شده اند و تقریبا تمام کامپیوترهای تجاری و ورک استیشن امریکایی و اروپایی این آزمون ها را از سر می گذرانند. 
  

ورک استیشن ها قابلیت ارتقاء دارند

  
روال های کاری، در زمینه علوم جدید همچون دانش داده ها و طراحی سه بعدی، به طور مستمر در حال پیشرفت و تکامل هستند. همچنین، کامپیوترهای مناسب این عرصه ها نیز بایستی قادر به همراهی با این پیشرفت ها باشند. قابلیت ارتقاء سخت افزاری قطعات مختلف از جمله رم، پردازنده ها و ... ، مهم ترین ویژگی در دنیای در حال تغییر امروز است.
بسیاری از ورک استیشن ها در مقایسه با کامپیوترهای استاندارد، قابلیت ارتقاء بالاتری دارند. اگر در کسب و کار خود به مهندس، طراح سه بعدی، تدوین گر فیلم یا دانشمند داده نیاز دارید، قطعا این ویژگی ورک استیشن ها، کاربردی خواهد بود.
  

ورک استیشن ها در چه زمینه های شغلی مورد استفاده قرار می گیرند؟

  
پاسخ قطعی به سوال " ورک استیشن یا کیس کامپیوتری و لپ تاپ استاندارد؟ " به روال های کاری کسب و کارتان باز می گردد. بالاتر به طور مکرر به عناوین شغلی مهندسی، علوم داده ، تدوین فیلم و طراحی سه بعدی اشاره کردیم. حال بیایید تا از نزدیک تر به این مشاغل بپردازیم تا مشخص شود چرا در این زمینه ها، به طور قطعی به یک ورک استیشن نیاز خواهید داشت.
  
1- علوم داده
  
دانشمندان حوزه علوم داده که با دیتاست های بسیار شلوغ سروکار دارند و به مدلسازی های پیچیده می پردازند، نیاز به قدرت پردازشی بیشتر و فضای بزرگ تر دارند. ابزارهای یادگیری عمیق مانند TensorFlow ، Keras و محاسبات موازی با CUDA، همگی نیاز به هسته های پردازشی قدرتمند پردازنده های اصلی و گرافیکی دارند؛ زیرا یک اشکال کوچک در محاسبات می تواند پیش از حاصل شدن نتیجه، موجب از بین رفتن بینش های کلیدی کسب و کار مورد بررسی گردد.
              

استفاده ار ورک استیشن ها در مدلسازی داده ها

  
2- طراحان سه بعدی
  
ورک استیشن ها، ابزاری کاربردی برای آن دسته از طراحان و مدلسازان است که در زمینه مدلسازی پیچیده سه بعدی فعالیت می کنند. رندرگیری از طرح ها در سه بعد، نیاز به قدرت پردازشی قابل توجهی دارد. قدرت کارت گرافیک سطح بالای یک ورک استیشن، منجر به شکل گیری مدل سه بعدی در زمان بسیار کمتری خواهد شد. همچنین، نباید نقش حافظه SSD را در این زمینه نادیده گرفت، زیرا با استفاده از حافظه های پرظرفیت SSD، قادر به ذخیره پروژه ها در فضای داخلی خواهید بود.
               

تولید رندرهای سه بعدی با استفاده از ورک استیشن

  
3- مهندسین
  
پردازنده های سریع تر ورک استیشن ها با هسته های متعدد و گرافیک قدرتمند تر، به مهندسین اجازه می دهد که با سرعت بالاتری پروژه های CAD را اجرایی کنند. ورک استیشن ها به راحتی قدرت کاری مهندسین را ارتقاء می دهند، به هر حال دیگر نیازی به خرید چندین سیستم مختلف نخواهد بود و کارها با سرعت بسیار بیشتری انجام می شوند. با توجه به رشد 45 درصدی صنعت طراحی، ورک استیشن ها تبدیل به یک ابزار مهم و قطعی برای مهندسین فعال در حوزه صنعت شده اند. 
                 

طراحی سه بعدی و صنعتی با استفاده از ورک استیشن

  
4- تدوین گران 
  
دوربین و نمایشگرهای امروزی، قادر به ایجاد و نمایش فایل های چندرسانه های با حجم بالا و وضوح تصویر قابل توجه هستند. برای ویرایش یا تغییرات این فایل ها، نیاز به قدرت سطح بالای ورک استیشن ها وجود دارد. به عنوان مثال می توانید ویدئوهایی با رزولوشن 4K که بیش از هشت میلیون پیکسل، مسئول شکل دهی به فریم های تصاویر آن هستند را در نظر بگیرید تا متوجه رشد 20 برابری اندازه پروژه ها، نسبت به سال های پیش شوید. 
برای تدوین فیلم هایی با چنین کیفیت و سایز بزرگی، تدوینگران قطعا به سیستم کامپیوتری قدرتمندی به نام ورک استیشن نیاز دارند تا سرعت تولید خروجی را حفظ کنند. ورک استیشن به تدوین گران کمک می کند که به جای درگیر شدن با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، تمرکز خود را روی تولید آثار جذاب و به روز بگذارند.
  
5- بخش مارکتینگ
  
غالب افراد حاضر در زمینه مارکتینگ، از المان های تصویری و ویدئویی برای تبلیغات بهره می برند. به همین دلیل، اگر گرافیست ها و انیماتورها از قدرت ورک استیشن ها بهره مند شوند، در خلق ایده های جدید، به روز و سریع خواهند بود. 
  
6- حوزه سلامت
  
فعالان حوزه سلامت که با داده های حجیم تصویری و محاسباتی سروکار دارند، نباید مدت زمان زیادی منتظر اجرای برنامه ها بمانند تا محاسبات تکمیل شود. به هر حال، استخدام یک فرد با استعداد در این زمینه و نشاندن وی پشت سیستم کامپیوتری استاندارد، می تواند موجب درگیری هر روزه او با محدودیت های سیستم شود.
       

 تصویربرداری پزشکی با استفاده از ورک استیشن

  
کاربرانی که نیاز به استفاده از ورک استیشن ندارند
  
بعضی برنامه ها، نیاز به قدرت پردازشی و فضای حافظه ای کمتری دارند و به همین ترتیب، کاربران آنها نیز با استفاده از کیس کامپیوتری شرکتی یا لپ تاپ تجاری قادر به انجام کارهایشان خواهند بود. کاربران خانگی یا افزاردی که که بیشتر از لیست برنامه های زیر یا مشابه آنها استفاده می کنند، نیازی به استفاده از ورک استشین ها ندارند.
- مجموعه آفیس ( Word، PowerPoit، Teams و ... )
- گوگل درایو ( Docs، Sheets )
- Zoom
- QuickBooks
- وردپرس
- مرورگرهای اینترنتی
- سایر برنامه های روزانه و سبک

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)