ویندوز 11، پاییز امسال به طور رسمی منتشر می شود؛ در حالیکه با طراحی مجدد بسیاری از ویژگی های ویندوز 10 روبرو هستیم. ویندوز 11، با تغییرات ظاهری در منوی استارت و پنجره ها، دیده می شود. از دیدگاه کاربران، رابط کاربری ویندوز 11، مشابه سیستم عامل مک شده است.

"ویندوز نسل جدید"، عنوان رویداد مجازی مایکروسافت در ماه ژوئن 2021 بود که طی آن ویندوز 11 معرفی شد. هم اکنون نسخه بتای ویندوز 11 منتشر شده و کاربران علاقه مند، قادر به دانلود آن خواهند بود. نسخه نهایی این سیستم عامل محبوب، پاییز امسال منتشر خواهد شد.
ویندوز 11 با ظاهری جدید طراحی شده است؛ ظاهری جذاب تر و کاربرپسندتر. دکمه استارت، از گوشه پایین سمت چپ، به بخش میانی پایین صفحه منتقل شده است و با انتخاب آن قادر خواهید بود که برنامه ها و فایل هایی که اخیرا از آنها استفاده کرده اید را مشاهده نمایید.

  

طرح کلی و منوی استارت ویندوز 11

  

دیگر از منوی استارت قدیمی که لیست کامل برنامه ها را نمایش می داد، خبری نیست و تنها تعدادی از برنامه ها نمایش داده می شوند. در بخش پایینی از منوی استارت جدید، فایل های اخیرا استفاده شده را مشاهده خواهید کرد. البته برای آن دسته از کاربران که دسترسی به لیست کامل برنامه ها مهم است، دکمه “All Apps” قرار داده شده تا به لیست کامل آنها دسترسی داشته باشند. هدف از این طراحی جدید، دسترسی سریع تر به مقاصد احتمالی بعدی است.
همچنین، طراحی آیکون برنامه ها و پنجره ها به گونه ایست که در گوشه ها، زوایای تیز وجود ندارد. نوار ابزار جدید و ساده، هماهنگ با رنگ های تم های جدید طراحی شده اند. همچنین نوار ابزار با حالت های گذار جدید و مود تاریک ویندوز هماهنگی دارد و جذابیت بیشتری را نسبت به گذشته ایجاد کرده است.

  

منوی استارت ویندوز 11

  

چیدمان و گروه بندی سریع در ویندوز 11

   

ویندوز 11 از ویژگی چیدمان سریع بهره مند است؛ چیدمان سریع یا همان Snap Layout، به شما کمک می کند که پنجره های چندین برنامه را به صورت همزمان مشاهده نمایید. به عنوان مثال، می توانید دو پنجره از دو برنامه مختلف، سه پنجره را در سه ستون یا چهار پنجره را به شکل جدول دو ستونه در کنار هم قرار دهید. همچنین می توانید به شش صورت این پنجره ها را در یک صفحه دسکتاپ ببینید.
اگر در حین کارهای مختلف، به پیامی از برنامه های اجتماعی تحت ویندوز پاسخ دهید، ممکن است رشته امور از دستتان خارج شود و از یاد ببرید که مشغول به چه کاری بودید. در ویندوز 11 نیازی نیست نگران این موضوع باشید؛ زیرا با کمک گروه بندی Snap جدید در نوار ابزار، قادر خواهید بود که مستقیما سر کار نیمه کاره پیش از پاسخگویی به پیام بازگردید.

    

چیدمان چند پنجره ای در ویندوز 11

    

ویجت های ویندوز 11

  

ویندوز 11، مجموعه ای جدید از ویجت ها را ارائه کرده است که قدرت خود را از Microsoft Edge و هوش مصنوعی، وام گرفته اند. این ویجت ها به شما کمک می کنند که در یک نگاه، تقویم، آب و هوا، اخبار، لیست کارهای روز، تصاویر و ... را چک نمایید.
همچنین ویجت ها، برای شما اطلاعاتی را فراهم می کنند که می توانید آنها را به راحتی شخصی سازی کنید و راجع به نحوه نمایش آنها روی صفحه نمایش تصمیم بگیرید. اینکه ویجت ها چه درصدی از نمایشگر را بپوشانند نیز بستگی به خودتان دارد. آنها می توانند تنها بخشی از نمایشگر را بپوشانند یا کل صفحه نمایشگر را بپوشانند؛ البته در صورتی که ماوس خود را برای نمایش روی اسلایدر آن حرکت دهید.

  

ویجت های ویندوز 11

  

تجربه لمسی بهتر و پشتیبانی دقیق تر از دستورات صوتی در ویندوز 11

  

ویندوز 11، اصلاحاتی را در زمینه وارد کردن اطلاعات به کار گرفته است، این تغییرات خصوصا زمانی که از ویندوز در دستگاه لمسی استفاده می نمایید، محسوسند. به عنوان مثال، فاصله بیشتری میان آیکون های نوار ابزار در حالت تبلت ویندوز 11 وجود دارد تا برای انتخاب آیکون مورد نظر خود دچار خطا نشوید. بدین منظور، آیکون ها نیز اندکی بزرگ تر طراحی شده اند تا علاوه بر راحت تر شدن فرایند انتخاب هرکدام از آنها، در تغییر اندازه و حرکت دادنشان نیز دچار خطا و به هم ریختگی در نمایشگر فعلی خود نشوید.
کیبورد داخلی تبلت های ویندوزی دارای ویندوز 11، مورد طراحی مجدد قرار گرفته و قابل شخصی سازی نیز است. اگر نیاز به استفاده از یک قلم یا Stylus برای کار با تبلت ویندوزی خود دارید، انتظار یک بازخورد جذاب را داشته باشید؛ زیرا حس استفاده از یک قلم واقعی را خواهید داشت.
ویندوز 11، از ویژگی ارتقاء یافته تشخیص صدای کاربران نیز بهره مند است. دقت سیستم تبدیل صوت به نوشتار، ارتقاء یافته و نقطه گذاری اتوماتیک نیز بر کیفیت خروجی متنی این سیستم صوتی تاثیرگذار بوده است. همچنین دستورات صوتی کاربر همچون “delete that” نیز در حین کار با فایل های متنی قابلیت اجرایی دارد.

  

ویندوز استور جدید و پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی در ویندوز 11

  

با انتشار ویندوز 11، مایکروسافت+ به طراحی مجدد ویندوز استور نیز پرداخته است. در ورژن جدید ویندوز استور، دسترسی به برنامه ها، سریع تر و ساده تر از گذشته خواهد بود. اما مهم ترین ویژگی ویندوز 11 که توجه بسیاری از کاربران حرفه ای را به خود جلب کرده است، امکان استفاده از اپلیکیشن های اندرویدی است.
بر اساس این ادعا، در آینده ای نه چندان دور، قادر خواهید بود که اپلیکیشن های اندرویدی را از طریق مایکروسافت استور مشاهده کرده و از طریق اپ استور آمازون دانلود نمایید. بنابراین دیگر نیازی به شبیه ساز محیط اندرویدی نخواهد داشت. البته با توجه به پیچیدگی پیاده سازی زیرساخت این نوآوری، ارائه این ویژگی در نسخه ابتدایی ویندوز 11 منتفی شده است.

  

امکان اجرای برنامه های اندرویدی روی تبلت ویندوزی دارای ویندوز 11

  

دسکتاپ های ویندوز 11

  

ویندوز 11 این امکان را به کاربران می دهد که دسکتاپ های مختلف را روی یک سیستم ذخیره و اجرا نمایند. هر دسکتاپ را می توانید با استفاده از تصاویر زمینه خود ویندوز یا هر تصویر دیگری، شخصی سازی کنید. بنابراین می توانید دسکتاپ های مختلفی برای کار، بازی ، خانه یا درس و دانشگاه تنظیم نمایید و برای هر دسکتاپ، برنامه های مربوطه را روی صفحه نمایش دهید تا بسته به نوع کاربری دسکتاپ، به برنامه های مختلف دسترسی مناسبی داشته باشید.

  

ویژگی Auto HDR و DirectStorage در گیمینگ ویندوز 11

  

گیمینگ، همیشه بخش بزرگی از تجربه کاربران ویندوز را شکل داده و به همین دلیل در ویندوز 11 نیز به بهبود تجربه گیمینگ کاربران توجه ویژه ای شده است. مایکروسافت با معرفی ویژگی های جدید در زمینه گیمینگ، خیال کاربران گیمر را از بابت توجه مایکروسافت به این موضوع، راحت کرده است.
به طور دقیق تر، با ورود Auto HDR به ویندوز 11، کنتراست و رنگ تصاویر خروجی، بهبود قابل توجهی داشته اند؛ بدون اینکه نیاز به استفاده از برنامه های جانبی برای تنظیم مجدد این ویژگی ها باشد. طی مراسم رونمایی از ویندوز 11، مایکروسافت به نمایش تصویری از بازی Skyrim، در دو زمینه متفاوت پرداخت؛ نیمی از تصویر با کیفیت SDR (دینامیک استاندارد) و نیم دیگر با کیفیت HDR (دینامیک بالاتر از استاندارد) نمایش داده شد. بخشی از تصویر که با Auto HDR تنظیم شده، به شدت روشن تر است و جزئیات بیشتری در آن مشخص است.

  

ویژگی Auto HDR در ویندوز 11

  
همچنین، ویندوز 11، با اضافه کردن DirectStorage، موجب ارتقاء چشمگیر سرعت اجرای بازی ها می گردد. اگر پیشتر، از کنسول بازی Xbox سری X یا سری S که از فناوری DirectStorage بهره مندند، استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد که سرعت بارگذاری بازی ها تا چه حد افزایش یافته است.
ویژگی آخری که در رابطه با گیمینگ ویندوز 11 وجود دارد، امکان استفاده از سرویس اشتراک گیمینگ مایکروسافت، Xbox Game Pass است که از طریق برنامه Xbox در ویندوز، قابل دسترسی خواهد بود.

  

برنامه Microsoft Teams، به طور هماهنگ در نسخه های ویندوز 11

    

مایکروسافت به حذف برخی برنامه های پیش فرض ویندوز 10 مانند Skype، One Note، Paint 3D و 3D Viewer پرداخته؛ اما این بدان معنا نیست که دسترسی به این برنامه ها به طور کامل از بین خواهد رفت. می توانید این برنامه ها را از ویندوز استور دانلود نمایید.
احتمالا کاربران زیادی از حذف پیش فرض برنامه Skype احساس ناراحتی کنند، اما جالب است بدانید که مایکروسافت توان خود را برای بهبود برنامه Microsoft Teams گذاشته است، اما نظر کاربران درگیر با این نرم افزار، چیز دیگری است. به هر حال، استفاده از نرم افزار Microsoft Teams در ویندوز 11 به شما این امکان را می دهد که از سه طریق ویدئو، متن یا صدا، با طرفین حاضر در جلسه ارتباط برقرار نمایید. این برنامه، هم در سیستم عامل ویندوز و هم در دستگاه های اندرویدی و ios(از طریق مرورگر) قابل استفاده خواهد بود.

  

جایگزینی Microsoft teams به جای Skype در ویندوز 11

  

نیازمندی های سخت افزاری برای نصب ویندوز 11

  

برای استفاده از ویندوز 11، کامپیوتر مورد نظر، نیاز به استفاده از چیپ TPM 2.0 خواهند داشت. TPM کوتاه شده عبارت Trusted Point Module است و به طور کلی به عنوان قطعه ای برای تامین امنیت در کامپیوترها کاربرد دارد و به صورت مجتمع با پردازنده اصلی است. نکته دیگری که در رابطه با پردازنده متناسب با ویندوز 11 وجود دارد، این است که دیگر پردازده های 32 بیتی، قابلیت کار با ویندوز نسل جدید را نخواهند داشت.
بر اساس اطلاعات منتشر شده شرکت مایکروسافت، نیازمندی های سیستم برای نصب و استفاده از ویندوز 11 شامل موارد زیر است:
- پردازنده: 64 بیتی با دو هسته پردازشی (یا بیشتر) و حداقل فرکانس 1 GHz – پردازنده های نسل هشت اینتل (سال 2017 و جدیدتر) - پردازنده های AMD Ryzen نسل دوم (سال 2018 و جدیدتر)
- رم: 4GB
- حافظه: 64GB یا بیشتر
- سیستم بارگذاری کننده: UEFI، Secure Boot capable
- TPM: ورژن 2.0
- کارت گرافیک: سازگاری با DirectX 12 یا جدیدتر با درایور WDDM 2.0
- نمایشگر: رزولوشن HD یا 720p با سایز حداقل 9 اینچ و کانال رنگی هشت بیتی
- شبکه: برای نصب کامل ابتدایی ترین ورژن ویندوز 11 ( Home Edition )، نیاز به دسترسی به اینترنت و یک حساب کاربری مایکروسافت خواهید داشت.
برای بروزرسانی نسخه ویندوز خود از نسخه قدیمی به ویندوز نسل جدید، مایکروسافت هیچ سیاست اجباری را در پیش نگرفته است. بنابراین تا خودتان تصمیم به تعویض ویندوز نداشته باشید، موضوع پیام های بروزرسانی شما را آزار نخواهند داد. البته در نظر داشته باشید که طبق اعلام مایکروسافت، ویندوز 10 نیز نهایتا تا سال 2025 خدمات پشتیبانی دریافت می نماید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)