آیفون 13، در مقایسه ابتدایی و ظاهری با آیفون 12، تغییرات زیادی نداشته است؛ اما در حین استفاده از این گوشی جدید اپل، متوجه خواهید شد که آیفون 13، تغییراتی فراتر از صرفا بریدگی بالای نمایشگر و بزرگ شدن دوربین ها داشته است.

نمایشگر آیفون 13، روشن تر از آیفون های قبلی است. همچنین، ماندگاری شارژ باتری نیز افزایش یافته است. بارزترین تغییر سخت افزاری آیفون 13، به دوربین های آن باز می گردد. دوربین های آیفون نسل جدید، با حسگرها و ویژگی های محاسباتی دقیق تر، به شما این امکان را می دهند که حس استفاده از امکانات یک عکاس حرفه ای را تجربه نمایید.
پردازنده A15، قلب تپنده آیفون 13 است. همان طور که احتمالا می دانید، این پردازنده، تا به امروز، سریع ترین پردازنده موجود در جهان است؛ اما آنچه که بیش از سرعت پردازش، در مورد این پردازنده مهم است، امکاناتی است که در اختیار کاربران قرار می دهد. یکی از این امکانات، مد سینمایی (Cinematic Mode) است. با استفاده از مد سینمایی، می توان با تغییر اتوماتیک فوکوس در حین فیلمبرداری، به ویدئوها، عمق بخشید. همچنین، می توان با استفاده از این ویژگی، روش های مختلف عکاسی را نیز به کار گرفته تا عکس های جدید، متفاوت از گذشته ثبت گردند.

   

انواع آیفون 13

   

نسل جدید آیفون ها در چهار مدل iPhone 13 mini، iPhone 13، iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max ارائه شده اند. iPhone 13، هنوز هم در مقایسه با برخی گوشی های اندرویدی، از سرعت کمتری در شارژ باتری بهره مند است و اگر به دنبال ویژگی هایی همچون نمایشگر 120 هرتزی و قدرت زوم تله فوتو هستید، به فکر خرید مدل های iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max باشید. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید، iPhone 13، یکی از مقرون به صرفه ترین گوشی های شرکت اپل است که تا به امروز ارائه شده است.
در حال حاضر، iPhone 13، با 128 گیگابایت حافظه، با قیمت 799 دلار به فروش می رسد. البته iPhone 13 با حافظه 256 گیگابایتی، با قیمت 899 دلار و با حافظه 512 گیگابایت، با قیمت 1099 دلار به فروش می رسد.

  

آیفون 13 در سایزهای مختلف

  

طراحی و رنگ بندی iPhone 13

  

همانطور که دیده اید، طراحی iPhone 13 تفاوت چندانی با طراحی iPhone 12 ندارد و این تفاوت های جزئی، در دو قسمت مشاهده می شوند؛ 1- جهت قرار گرفتن دوربین ها که به حالت قطری است. 2- بریدگی بالای نمایشگر(Notch) که محل قرارگیری دوربین سلفی است. این بریدگی نسبت به نسل قبل، 20% کوچک تر شده، اما هنوز از همان سیستم دوربین True Depth و Face ID که از زمان ارائه iPhone X وجود داشت، برخوردار است.
اگر بخواهیم صادقانه راجع به کاهش سایز بریدگی بالای نمایشگر صحبت نماییم، این کاهش اندازه، تفاوت چندانی را در استفاده روزمره از iPhone 13 ایجاد نکرده است. حتی اگر ویدئوها را در حالت landscape نیز به صورت فول اسکرین تماشا نمایید، این بریدگی، موجب حواس پرتی نمی شود.
جای گیری دکمه های iPhone 13 نسبت به آیفون 12، جا به جایی داشته؛ دکمه پاور در سمت راست بدنه و دکمه های سایلنت و بلندی صدا در سمت چپ بدنه، در بخش پایین تری قرار گرفته اند.
iPhone 13، در پنج رنگ صورتی، آبی، خاکستری نیمه شب، نقره ای ستاره و قرمز ارائه می شود و قاب دور گوشی موبایل، از نظر توناژ، با رنگ بدنه هماهنگی دارد. آیفون 13، از نمایشگر CeramicShield، بدنه شیشه ای فوق العاده مقاوم و لبه های مسطح برخوردار است. همچنین، این گوشی جدیدی آیفون، همانند نسل های گذشته از استاندارد IP68 نیز برخوردار است و از نفوذ حجم زیاد آب، به مدت محدودی جلوگیری می نماید. متاسفانه، آیفون 13 نیز از ویژگی Touch ID برخوردار نیست و این موضوع، استفاده از Face ID را برای احراز هویت کاربرانی که هنوز از ماسک استفاده می نمایند، مقداری سخت می کند.

  

رنگ بندی آیفون 13

  

نمایشگر آیفون 13

  

با اینکه اپل از نمایشگر 120 هرتزی در ساختار iPhone 13 استفاده نکرده است، اما همچنان در این مدل از آیفون 13، از نمایشگر Stellar OLED استفاده شده است. این نمایشگر XDR سوپر رتینا نسبت به همتای خود در iPhone 12، 28 درصد روشن تر است. همچنین نمایشگر iPhone 13 با افزایش 200 واحدی، روشن تر از نمایشگر iPhone 12 است. شاید در استفاده روزمره و زیر سقف، تفاوت چندانی را حس نکنید، اما در زیر نور مستقیم خورشید متوجه این تفاوت خواهید شد.
آیفون 13 در مقایسه با آیفون 12 و S21 سامسونگ، از نظر روشنایی صفحه نمایش و پوشش دهی طیف رنگ ها (sRGG) ، در وضعیت بهتری قرار دارد. البته با توجه به تغییر بسیار نامحسوس متغیرهای رنگی، کاربران عادی احتمالا متوجه تفاوت گوشی های پرچمدار سال قبل با گوشی جدید اپل نخواهند شد.

  

نمایشگر ایکس رتینا آیفون 13

  

دوربین های iPhone 13

  

اولین ویژگی آیفون 13 که به چشم کاربران می آید، تغییر چینش لنزهاست؛ اما آنچه در مورد دوربین های گوشی 2021 اپل تغییر کرده است، فراتر از ظاهر است.

لنزهای دوربین آیفون 13

 دوربین واید آیفون 13، با استفاده از دریچه بزرگ تر و پیکسل های 1.7μm ، قادر به ارتقاء 47 درصدی جذب نور نسبت به آیفون 12 شده است.
دوربین اولتراواید iPhone 13، قادر به ثبت وسعت چهار برابر بیشتر از دوربین اولتراواید iPhone 12 است. همچنین حسگر جدید این دوربین، قادر به ارائه عملکرد بهتر و نویز کمتر در شرایط کم نور می باشد.
عملکرد لنز ماکرو نیز در این نسل از آیفون ها به شدت ارتقاء یافته، به طوری که می توان از فاصله نزدیک، از سوژه تصویربرداری کرد و تصویر حاصل نیز کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت.
اگر شما طرفدار دمای معمول رنگ ها در دوربین آیفون نیستید یا صرفا قصد دارید کنترل بیشتری روی رنگ تصاویر خود داشته باشید، قطعا از ویژگی "استایل های فتوگرافیک" استقبال خواهید کرد. در برنامه عکاسی آیفون، به راحتی می توانید بین استایل های مختلف از جمله استایل استاندارد، کنتراست بالا، گرم، سرد و ... جا به جا شوید.

  

تصویربرداری ویدئویی با آیفون 13

  

iPhone 13، یکی از معدود گوشی های هوشمندی است که می تواند حس یک کارگردان را به شما القا کند. این حس حرفه ای را مدیون ویژگی "مود سینماتیک" (Cinematic Mode) هستید. این ویژگی، موجب می شود که قادر به عمق دادن به ویدئوهای خود باشید، زیرا دوربین به صورت اتوماتیک و بر اساس آنچه که در حال رخ دادن است قادر به تغییر فوکوس از سوژه ای به سوژه دیگر خواهد بود؛ نمونه تست شده مربوط به موقعیتی است که طی آن، فرد روبروی دوربین، سر خود را به عقب بر می گرداند تا با افراد دیگر صحبت کند یا به منظره پشت سرش نگاه کند تا جادوی سینماتیک دوربین آیفون 13 رخ دهد. این ویژگی، در میان کاربران شبکه های اجتماعی مبتنی بر ویدئو بسیار پرطرفدار خواهد بود. شاید تنها ویژگی منفی مود سینماتیک، امکان ضبط ویدئو، با حداکثر رزولوشن Full HD، باشد.
از ویژگی های جدید دوربین iPhone 13 که بگذریم، عملکرد کلی این دوربین ها ارتقاء یافته؛ به طوری که نویز تصاویر کاهش و طیف داینامیک آنها بهبود یافته است. همچنین، بهبود رندرینگ معنایی این دوربین ها، به تشخیص پوست، صورت افراد، آسمان و ... کمک شایان توجهی نموده است.

  

  

عملکرد سخت افزاری آیفون 13

  

اگر منصفانه قضاوت کنیم، پردازنده A15 که سریع ترین پردازنده موجود در جهان است، تغییر بسیار بزرگی را در مقایسه با عملکرد پردازنده A14 ارائه نمی کند. همانند پردازنده A14 که در آیفون 12 استفاده شده است، A15 نیز نسخه های چهار هسته ای و شش هسته ای را ارائه می کند، اما در رابطه با ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی که موجب بهبود رابط کاربری گوشی های هوشمند شده است، A15، یک موتور عصبی 16 هسته ای را ارائه می کند که در مقایسه با موتور عصبی A14، هشت واحد افزایش داشته است.

  

A15، سریع ترین پردازنده جان، در آیفون 13 استفاده شده است

  
اپل مدعی است که پردازنده iPhone 13، 50 درصد سریع تر و پردازنده گرافیکی آن 20 درصد سریع تر از سایر رقبا، قادر به عملکرد است. در اجرای بازی با سطح گرافیک بالا مانند Genshin Impact، روان بودن انیمیشن ها و افکت های جزئی، حسی مانند اجرای بازی در کنسول بازی را القا می کند، چه از صخره ها بالا بروید، چه در دره به گردش بپردازید و چه با دشمنان درگیر شوید، اجرای نرم و روان بازی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین در استفاده از اپلیکیشن هایی همچون Seek، اگر دوربین را رو به گیاهان نیز بگیرید، نام آنها را برای شما نمایش خواهد داد.
در تست های مربوط به Geekbench 5 که عملکرد کلی گوشی ها را مورد بررسی قرار می دهد، آیفون 13، با کسب 4129 و 1684 امتیاز، از آیوفن 12 با امتیازات 3859 و 1593 چندین پله جلو افتاده است. در مورد عملکرد گرافیکی نیز آیفون 13 سطح بالا ظاهر شده است. بر اساس تست بنچمارک 3DMark Wild Life، آیفون 13 قادر به ثبت 55.9 فریم در ثانیه است که نسبت به آیفون 12 حدود پنج واحد افزایش داشته است. همچنین در تست تهیه رندر ویدئو در نرم افزار پریمیر، نسبت به آیفون 12، تنها یک ثانیه سریع تر قادر به رندر ویدئو بود.

  

ظرفیت و شارژدهی باتری آیفون 13

  

اپل مدعی است که ایفون 13 قادر به نگهداری شارژ باتری تا 1.5 ساعت بیشتر از آیفون 12 است که البته این موضوع به دلیل استفاده از باتری با ظرفیت بالاتر، نمایشگر کارآمدتر و پردازنده A15 است.
در تست های انجام شده که شامل گشت و گذار مستمر با اینترنت موبایل 5G و روشنایی نمایشگر آن با 150 واحد روشنایی بود، باتری آِیفون 13، قادر به شارژدهی تا 10 ساعت و 33 دقیقه بود. در مقایسه با آیفون 12، زمان شارژدهی این آیفون جدید، دو ساعت افزایش یافته است.

  

شارژدهی بیشتر و باتری با ظرفیت بالاتر iPhone13

  
متاسفانه سرعت شارژ شدن باتری آیفون 13 تغییری نداشته است و آیفون جدید با استفاده از شارژر 20 واتی اپل، در مدت 30 دقیقه قادر به پر کردن 51 درصد از ظرفیت باتری است. شارژر 15 واتی MagSafe ممکن است اندکی کندتر عمل کند، اما به دیدگاه عده ای از کاربران آیفون، این روش شارژ کردن گوشی، قابل اعتماد تر است، زیرا شارژر آهنربایی است و نیازی به استفاده از پورت و کابل لایتنینگ نخواهد بود.

  

بررسی سیستم عامل آیفون 13

  

iOS 15، پیشرفت های خوشایندی را برای آیفون ها ارائه کرده است که بسیاری از آنها بر تجربیات مشترک کاربران متمرکز است. اپلیکیشن Face Time، صدای تمیزتر و رابط کاربری بهتری دارد و با بروزرسانی بعدی، می توانید با خانواده و یا دوستان به موسیقی گوش فرا دهید یا به تماشای فیلم سینمایی و شوی تلویزیونی بنشینید. همچنین در اپلیکیشن Messages، بخش جدیدی به نام Shared With You اضافه شده است تا بتوانید با سرعت بیشتری به تصاویر، مقالات و لینک هایی که دوستانتان با شما به اشتراک گذاشته اند، دسترسی داشته باشید.

  

ویژگی کاربرپسندی در iOS15 بیشتر از قبل به چشم کاربران می آید

  
یکی از ویژگی های جذاب iOS 15، ویژگی Focus است. با استفاده از این ویژگی قادر خواهید بود که اعلان ها را بر اساس آنچه که انجام می دهید، فیلتر کنید تا با نمای خلاصه شده جدید، اعلان های غیر مرتبط، موجب آزارتان نشوند. از سایر ویژگی های مورد توجه در iOS 15، می توان به طراحی مجدد مرورگر Safari اشاره کرد. آدرس بار این مرورگر به پایین صفحه منتقل شده اما اگر دوست داشته باشید، می توانید مکان آن را تغییر دهید. ویژگی های جدید دیگری را نیز می توان در اپلیکشین هواشناسی دید. همچنین اپلیکیشن نقشه و مسیریابی نیز جزئیات بیشتر و نمای جاده ای بهتری را درون خود جای داده است. آخرین ویژگی که به آن اشاره می کنیم، Live Text است. این اپلیکیشن، با قدرت زیادی Google Lens را پشت سر گذاشته و با تشخیص بلافاصله متون از طریق دوربین، نتایج را از طریق مترجم متون یا جستجوی در اینترنت، در اختیار شما قرار خواهد داد.

  

آیا آیفون 13 ارزش خرید دارد؟

  

آیفون 13، با ارتقاء بسیاری از ویژگی های نسل پیشین آیفون ها، تاکنون تبدیل به بهترین آیفون از نظر کاربران شده است. قطعا ارتقاء ظرفیت باتری، یکی از همان ویژگی های محبوب است. اگر صاحب آیفون 11 و پیش از آن هستید، خرید آیفون 13 بسیار به صرفه خواهد بود. شاید به عنوان کاربر عادی، خیلی متوجه تفاوت بریدگی بالای صفحه نمایش نشوید، اما به راستی دوربین های این گوشی نسل جدید آیفون توجه شما را جلب خواهد کرد. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، عکاسی و فیلمبرداری با استفاده از ویژگی هایی همچون مود سینماتیک و استایل های عکاسی مختلف در آیفون 13، به شدت جذاب تر شده است؛ خصوصا که قدرت اصلی این ویژگی ها از مدارهای پردازنده A15 سرچشمه می گیرد.
همچنین، اپل با به کارگیری حداقل 128 گیگابایت حافظه داخلی، گامی رو به جلو برداشته تا آیفون جدید نیز در رقابت با پرچمداران اندرویدی، چیزی کم نداشته باشد. شاید تنها نکته منفی خرید iPhone 13 این باشد که انتظارات شما را در رابطه با دوربین گوشی هوشمند به میزان زیادی بالا می برد!

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)