نسل جدیدی از ویروس کرونا یا کرونا ویروس در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد که جان بسیاری را هم گرفت . ابتلای بیشتر از هشتاد هزار نفر به این ویروس در کشور چین گزارش شده است .

نام رسمی این بیماری ، کووید-۱۹ (COVID-19) است که طبق آخرین اخبار منتشر شده ، تاکنون در 205 کشور جهان از جمله تایلند ، کره جنوبی ، ژاپن ، تایوان ، استرالیا و آمریکا منتشر شده است . در ایران نیز در روز شنبه 16 فروردین ، ابتلای 50468 نفر به این بیماری ثبت شده است .

دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که این ویروس جدید چگونه منتشر می‌شود .

پروفسور بال می‌گوید: " به احتمال زیاد ذرات بسیار ریزی در سرفه و تنفس فرد بیمار ناقل بیماری است". از این رو قرنطینه یا جدا کردن افرادی که از ووهان چین آمده‌اند و یا نتیجه تست کرونای آنها مثبت بوده است ، خطر همه‌گیری این بیماری را کمتر می‌کند .

مقامات بهداشت بریتانیا هنوز توصیه می‌کنند که واکسن سرماخوردگی می‌تواند مفید باشد .

با توجه به شیوع سریع ویروس کرونا در جهان و نقاط مختلف ایران ، ضروری است که با یادگیری روشهای پیشگیری از آن بیشتر آشنا شویم .

ویروس کرونا چیست ؟

ویروس های کرونا (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که در خفیف ترین حالت ، به شکل سرماخوردگی ظاهر می شوند و در حالت شدیدتر می توانند منجر به سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS-CoV) شوند . متاسفانه ویروس کش خاصی براي عفونت هاي کرونا ويروس وجود ندارد . 

کرونا ویروس ها بین حیوانات و انسان ها منتقل می شوند . در ابتدای انتشار این ویروس دانشمندان بر این باور بودند که احتمال انتقال این ویروس از انسان به حیوان وجود ندارد ، بنابراین دولت چین پس از شناسایی ویروس کرونا ، به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر آن ، اقدام به قرنطینه حیوانات این کشور نمود . اما در هفته های گذشته چند مورد از ابتلای حیوانات به ویروس کرونا در برخی کشورهای دیگر گزارش شد که حاکی از آن است که این ویروس توانایی انتقال از انسان به حیوانات را نیز دارا می باشد .

تحقیقات دقیق نشان می دهد که SARS-CoV از راکن ها به انسان و MERS-CoV از شترها به انسان منتقل شده است . چندین نوع دیگر از کرونا ویروس ها در حیوانات در حال گردش هستند که هنوز شناخته نشده اند و انسان را آلوده نکرده اند .

علائم بیماری کرونا (COVID-19)

علائم شایع بیماری کرونا شامل علائم تنفسی ، تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است . در موارد شدیدتر ، عفونت می تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد شدید تنفسی ، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود . 

راه های انتقال ویروس کرونا (Coronaviruses)

کرونا ویروس معمولاً ازطریق سرفه و عطسه فرد آلوده به ویروس ( فرد مبتلا یا ناقل بیماری) ، تماس شخصی با فرد آلوده یا لمس کردن سطوح آلوده و پس از آن لمس دهان، بینی و چشم‌ها در بین افراد سرایت می‌کند .

راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

توصیه های استاندارد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شامل شستن منظم دست ، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه ، پختن کامل گوشت و تخم مرغ است . همچنین از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد ، خودداری کنید . نوشیدن مرتب مایعات گرم ، ورزش کردن و خوردن مواد مغذی جهت بالا بردن سیستم ایمنی بدن نیز توصیه شده است . به‌علاوه ، توصیه شده است که حتی وقتی بیمار نیستید در خانه بمانید ، مگر زمانی که واقعا ضروری و لازم باشد بیرون بروید . در خانه و اجتماع فاصله اجتماعی (داشتن فاصله حداقل 1.8 متری با دیگران) را رعایت کنید و از ماسک بهداشتی و دستکش استفاده کنید . 

شستن درست دستها ، راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)