اگر پیگیر اخبار اقتصادی این روزها باشید ، قطعا بارها با " ارز دیجیتال چیا " برخورد کرده اید . جالب است بدانید که هزاران رمز ارز در جهان تولید شده و نکته مهم در سود آوری آنها ، انتخاب زمان مناسب برای مبادله و یا تجهیزات سخت افزاری مناسب برای استخراج است .

  

ارز دیجیتال چیست ؟

  
اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که آشنایی چندانی با رمز ارزها یا ارز دیجیتال ندارید ، در ادامه با ماه همراه باشید تا به صورت اجمالی اطلاعاتی در این زمینه کسب نمایید . ارزهای دیجیتال ، همانند پول فیزیکی ، ارزشمند هستند و می توان از آنها برای مبادله کالا یا خدمات استفاده نمود ؛ مهم ترین تفاوت آنها در مقایسه با واحدهای پولی مرسوم در اقتصاد ، به ارزش پشتوانه و ماهیت آنها باز می گردد . برای ارائه ارزهای دیجیتال به بازار ، از روش منطقی رمزنگاری استفاده می شود .

  

استخراج رمز ارزها

  

فرایند استخراج رمز ارزها ، یک فعالیت بدون تعطیلی است و برای این منظور بایستی بسته به نوع ارز دیجیتال مورد نظر خود ، کامپیوتری با سخت افزار مناسب خریداری نمایید . حتی اگر علاقه ای به بازار رمز ارزها نداشته باشید ، قطعا نام ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم را شنیده اید . استخراج این رمز ارزها معمولا توسط فرایندهای پردازشی که توسط پردازنده اصلی و گرافیکی کامپیوترها اجرا می شوند ، قابل انجام است . بنابراین ، علاوه بر خرید کامپیوتری توانا ( ماینر ) ، باید به یک منبع برق پایدار نیز دسترسی داشته باشید ؛ با توجه به مطالب گفته شده ، استخراج رمزارزها ، علاوه بر افزایش قیمت قطعات پردازشی ، موجب افزایش هزینه مصرف انرژی و تولید گرمای قابل توجه ای نیز می گردد . فرایند استخراج ارزهای دیجیتال ، علاوه بر هزینه های فردی ، هزینه زیست محیطی نیز در پی دارد .

 

chia-cryptocurrency-farm

  

ارز دیجیتال چیا چیست ؟

  
هزینه های بسیار زیاد استخراج ارزهای دیجیتال معروف ، موجب شد که ایده ارز دیجیتال چیا شکل بگیرد . برای استخراج ارز دیجیتال چیا ، بر خلاف بیت کوین و اتریوم ، به جای تمرکز بر قدرت پردازشی ، از ظرفیت حافظه ماینرها استفاده می شود .

در فرایند استخراج ارز دیجیتال چیا ، بر خلاف استخراج اتریوم یا بیت کوین ، به زمان و حافظه بیشتری نیاز است ؛ یعنی استخراج رمز ارز چیا ، صرفا با یک لپ تاپ قدیمی که از چهار گیگابایت رم برخوردار است نیز ممکن است ، فقط کافیست بتوانید ظرفیت حافظه سیستم خود را ارتقاء دهید تا فرایند ذخیره سازی " پلات " ها انجام پذیرد . پلات ، مجموعه ای از اعداد رمزنگاری شده است که حداکثر ظرفیت آن به صد گیگابایت می رسد . جالب است بدانید که برای ذخیره سازی هر پلات 100 گیگابایتی ، به فضایی برابر با 300 گیگابایت از حافظه نیاز خواهید داشت ؛ به هر حال ، به جز دیتای اصلی ، دیتای کنترلی و شناسه ها نیز باید ذخیره سازی شوند تا آن پلات به طور کامل متعلق به فرد استخراج کننده باشد . همچنین ، استخراج این پلات ها ، اندکی زمان بر است ؛ یعنی به طور متوسط 68 روز طول می کشد تا 91 پلات شناسایی و استخراج شوند . به عبارت دیگر ، برای ذخیره سازی 91 پلات چیا ، به یک حافظه 10 ترابایتی نیاز خواهید داشت . در طی مراحل مختلف استخراج پلات ها ، چالش های مختلفی نیز وجود دارند که برنده جایزه آنها ، از میان فارمرهای فعال خواهد بود . هرچه تعداد پلات های ذخیره شده در حافظه محلی دستگاه ماینر بیشتر باشد ، امکان دریافت پاداش ارز دیجیتال چیا بالاتر خواهد بود .

  

رمز ارز دوستدار محیط زیست

  
به فرایند استخراج ارز دیجیتال ، " ماینینگ " گفته می شود ؛ این فرایند بر اساس مصرف انرژی کار می کند ؛ اما استخراج رمز ارز چیا ، طی فرایندی به نام " فارمینگ " اتفاق می افتد . همانطور که بالاتر نیز توضیح داده شد ، الگوریتم های فرایند فارمینگ بر اساس " فضای ذخیره سازی و گذشت زمان " عمل می کنند . بر اساس ادعای سازنده ارز دیجیتال چیا ، برام کوهن ، با وجود طولانی بودن فرایند استخراج ارز دیجیتال چیا ، مصرف انرژی دستگاه های استخراج کننده چیا در مقایسه با ماینرهای ارزهای دیجیتال دیگر ، پایین تر خواهد بود . این موضوع حتی در طراحی لوگو و نامگذاری این ارز دیجیتال تازه نفس نیز پیداست . نام چیا از یک دانه پروتئینی مغذی گرفته شده که پیشتر در مزارع امریکای جنوبی کشت می شد . با اینکه گیاه چیا در رنگ های مختلفی کشت می شود ، اما رنگ سبز ، همواره نشان از طبیعت زنده دارد که متناسب با شعار ارز دیجیتال چیا است .

 

chia-makes-you-rich

 

جالب است بدانید که بنیان گذار ارز دیجیتال چیا ، برام کوهن ، بنیان گذار یکی از معروف ترین و جنجالی ترین پروژه ها در بستر اینترنت است . بیت تورنت ، پروژه ای بود که در سال 2001 پایه گذاری شد که با ویژگی های منحصر به فرد خود ، قادر به جذب کاربران بسیاری گردید . به عنوان مثال ، یکی از کاربردهای این شبکه جهانی ، اشتراک گذاری فایل های ویدئویی و موسیقی با حجم بالاست که امکان دسترسی همگانی را با سرعت بالایی فراهم می گرداند .

  

افزایش قیمت حافظه پرسرعت SSD

  
اگر اخیرا تمایل به ارتقاء ظرفیت حافظه لپ تاپ یا کیس کامپیوتری خود داشته اید ، احتمالا متوجه افزایش بسیار زیاد قیمت حافظه پرسرعت SSD شده اید . یکی از دلایل این افزایش قیمت و در مواردی محدودیت عرضه نسبت به تقاضا ، به موضوع استخراج ارز دیجیتال چیا باز می گردد . فرایند ثبت ، حذف و تغییر داده های اطلاعاتی در حافظه های SSD ، نسبت به حافظه های پرظرفیت HDD ، سرعت بالاتری دارد . همچنین ، از آنجایی که استخراج پلات های ارز دیجیتال چیا ، به نسبت بلوک های سایر ارزهای دیجیتال ، سرعت پایین تری دارد ، بدیهی است که انتخاب حافظه پرسرعت نسبت به حافظه پرظرفیت ، عاقلانه تر است .

  

ssd

 
البته نکته ای نیز در این میان وجود دارد ؛ حافظه پرسرعت SSD در انواع مختلفی ارائه می شوند که برخی مدل ها سرعت بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارند . برای آشنایی با انواع حافظه پرسرعت SSD ، می توانید مقاله حافظه پرسرعت SSD یا هارد دیسک پرظرفیت HDD را مطالعه نمایید . حافظه های پرسرعت SSD ، در استفاده معمولی و سازمانی ، عمر طولانی دارند و از آنجایی که از روش های الکترونیکی در رابطه با حفظ اطلاعات استفاده می نمایند ، امکان از دست رفتن داده ها در اثر حوادثی از قبیل ضربه و شوک فیزیکی ، تقریبا صفر است . اما در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتال ماجرا اندکی تفاوت دارد ؛ در روال ساخت پلات ها و استهلاک سخت افزار ، تقاضا برای خرید این نوع حافظه بیشتر خواهد شد و در نتیجه ، قیمت این قطعه کامپیوتری نیز به صورت جهانی افزایش خواهد یافت .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)