مانیتور ها قیمت بالایی دارند ولی از تجهیزاتی هستند که صرف نظر از آنها ممکن نیست و هنگام خرید مانیتور باید به آنها به عنوان سرمایه گذاری نگاه کرد .

در اینجا قصد داریم تا با ارائه نکات مهمی که در هنگام خرید مانیتور باید مورد توجه قرار دهید ، شما را در انتخاب و خرید مانیتور مناسب با کار مورد نظرتان راهنمایی کنیم . بنابراین ویژگی های ضروری که لازم است در هنگام خرید مانیتور در نظر داشته باشید را ارائه خواهیم داد .

در ابتدا اشاره به این نکته ضروری است که اگر شما فقط به دنبال یک مانیتور معمولی برای کار ، مدرسه یا وبگردی هستید و نمی خواهید بیش از حد وقت و ذهنتان را درگیر انتخاب و خرید مانیتور کنید ، بهترین انتخاب برای شما یک مانیتور تخت با اندازه ۲۷ اینچ و وضوح تصویر ۴k است ، که دارای پنل IPS می باشد . اگر قصد دارید که مانیتور ارزان تری را خریداری کنید ، یک مانیتور ۲۴ اینچ با کیفیت تصویر Full HD می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد .

اما اگر می خواهید برای خرید مانیتور مورد نظرتان کمی بیشتر وقت صرف کنید و انتخاب کاملا بدون نقصی داشته باشید ، در ادامه به مواردی اشاره می شود که بهتر است در هنگام خرید مانیتور در نظر داشته باشید :

اندازه مانیتور

بهتر است ابتدا فضای میز و میزان بودجه ای که برای خرید مانیتور در نظر گرفته اید را تعیین کنید . سپس با توجه به ابعاد میز و میزان بودجه تعیین شده ، بزرگترین مانیتور ممکن را خریداری نمایید ، چرا که احتمال اینکه از خرید مانیتور بزرگ پشیمان شوید بسیار کم است ، اما مطمئنا از خرید مانیتور بسیار کوچک پشیمان خواهید شد . 

همچنین مانیتورهایی با صفحه نمایش فوق العاده پهن (wide-screen) با نسبت تصویر ۲۱:۹ (۲:۳۵:۱) وجود دارند . بسیاری از این مدل مانیتورها ، دارای صفحه نمایش خمیده (Curve) و اندازه ۳۴ اینچ ، با وضوح تصویر کمتر از ۴k هستند .

راهنمای جامع خرید مانیتور - فروشگاه اینترنتی استوکالا

وضوح تصویر

وضوح تصویر که به آن رزولوشن نیز گفته می شود در واقع اشاره به تعداد پیکسل های عمودی و افقی به کاررفته در صفحه نمایش دارد . در اگر از نظر مالی محدودیت ندارید ، پیشنهاد می شود که به خرید مانیتور با وضوح تصویر 4k ، اقدام نمایید . اما اگر برای خرید مانیتور بودجه محدودی را در نظر گرفته اید به دنبال مانیتور کامپیوتر با نسبت تصویر ۱۶:۹ باشید . معمولا این قبیل مانیتورها دارای وضوح تصویر Full HD ( ۱۰۸۰×۱۹۲۰ ) هستند . برای به دست آوردن نسبت تصویر کافی است که مقدار رزولوشن افقی را بر مقدار رزولوشن عمودی تقسیم کنید . عدد بدست آمده برای نسبت تصویر ۱۶:۹ باید مقدار 1.77:1 باشد .

کاملا واضح است که هرچه وضوح تصویر مانیتور بالاتر باشد بهتر است . بین مانیتورهای دارای رزولوشن Full HD یا همان ۱۰۸۰ پیکسل و مانیتورهای دارای رزولوشن پایین تر اختلاف قیمت زیادی وجود ندارد پس سعی کنید به دنبال خرید مانیتورهای دارای رزولوشن بالاتر باشید .

راهنمای جامع خرید مانیتور با رزولوشن بالا - فروشگاه اینترنتی استوکالا

مانیتورهای کوچکتر از ۱۹ اینچ غالبا دارای رزولوشن HD هستند اما در عوض بسیاری از مانیتورهای بزرگتر دارای رزولوشن Full HD می‌باشند . اگر یک مانیتور FHD انتخاب کنید ، در محیط سیستم‌عامل فضای کار بیشتری در اختیار خواهید داشت و می‌توانید فیلم‌های Full HD را با کیفیت اصلی مشاهده کنید .

مانیتور لمسی

اگر از سیستم عامل ویندوز ۱۰ استفاده می کنید و به اندازه طول آرنج با مانیتور فاصله دارید یا حتی به مانیتور خود نزدیک تر هستید ، از مانیتور لمسی ( Touch screen ) استفاده کنید . دقت داشته باشید که اگر اقدام به خرید مانیتور لمسی کنید ، اما فاصله تان از مانیتور بیشتر باشد خیلی برایتان خوشایند نخواهد بود .

راهنمای جامع خرید مانیتور لمسی - فروشگاه اینترنتی استوکالا

تکنولوژی پنل مانیتور

اگر می خواهید برای کارهای معمولی و متعارف اقدام به خرید مانیتور نمایید ، نیازی نیست که در رابطه با انواع تکنولوژی های ساخت مانیتور اطلاعات بسیار دقیق و کاملی داشته باشید . کافی است بدانید که پنل TN ارزان ترین نوع پنل است که دارای کیفیت معمولی است ، پنل VA دارای کیفیت بهتری نسبت به پنل های TN است و پنل های IPS و LPS یکسان هستند و دارای بهترین کیفیت هستند .

اما اگر عکاس و یا طراح هستید و یا یک گیمر هستید که نیاز دارید زاویه دید و دقت رنگ ها بالا باشد ، بهتر است به دنبال خرید مانیتور با پنل IPS باشید . مانیتور دارای پنل IPS رنگ ها را با دقت بسیار بالاتری نسبت به مانیتور دارای پنل TN نمایش می دهد . در مقابل مانیتور دارای پنل TN زمان پاسخگویی سریعتری دارد اما زاویه دید محدودتری دارد و قیمت مناسبتری نیز دارد . مانیتورهای معمولی غالبا مجهز به پنل TN هستند .

طراحی ظریف و منحصر بفرد

مانیتور کامپیوتر از جمله بخش هایی از سیستم کامپیوتری است که مدت زمان زیادی صرف نگاه کردن به آن خواهد شد . بنابراین بهتر است مانیتوری را انتخاب نمایید که برایتان جذابتر است و با ظاهر ظریف و زیبایی که دارد ، نظر شما را به خود جلب می نماید . اغلب افراد به دنبال مانیتورهایی هستند که حاشیه باریک و ظریف و ضخامت بسیار کمی داشته باشند .

راهنمای جامع خرید مانیتور با طراحی زیبا و منحصربفرد - فروشگاه اینترنتی استوکالا

پورت های مانیتور

در هنگام خرید مانیتور دقت کنید که اتصالات ورودی مانیتور با اتصالات خروجی کامپیوترتان مطابقت داشته باشد . اگر تطابق ندارد به یاد داشته باشید که آداپتور یا تبدیل لازم را خریداری کنید .

ویژگی ها و امکانات مانیتور

امروزه مانیتورهای با امکانات بسیار متنوعی طراحی و ساخته می شوند . به طور مثال ممکن است شامل اسپیکر ، هاب USB ، اسلات های کارت حافظه و موارد دیگر باشند . همچنین مانتیورهایی با ویژگی های پشتیبانی مانند : ویژگی تصویر در تصویر هنگام اتصال به دو سیستم ، طراحی شده اند . با توجه به اینکه مانیتور کامپیوتر چه کاربردی باید داشته باشد ( بازی ، طراحی ، ویرایش فیلم و عکس و ... ) با ویژگی ها و امکانات متفاوتی طراحی و ساخته می شود . به طور مثال اگر به دنبال استفاده مناسب از فضای میز کارتان هستید بهتر از مانیتورهایی که دارای ویژگی مانیتور دوم ، اسپیکر و پورت های متنوع هستند استفاده کنید .

راهنمای جامع خرید مانیتور دوگانه - فروشگاه اینترنتی استوکالا

در پایان به این نکته اشاره می کنم که اگر یک گیمر هستید ، به دنبال مانیتوری باشید که از پلت فرم تقویت تصویر استفاده می کند و با کارت گرافیک شما ( G-Sync برای Nvidia یا FreeSync برای AMD ) مطابقت دارد و دارای تأخیر ۵ میلی ثانیه یا کمتر است .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)