با گسترش فناوری در تمام ابعاد زندگی ، دیگر نمی توان حوزه ای را یافت که کامپیوترها در آن حضور نداشته باشند؛ مهم ترین ویژگی و معظل این برنامه های دیجیتال، حفظ حریم خصوصی کاربران است، خصوصا اگر موضوع بحث درباره انتخاب رئیس جمهور آینده کشور باشد.

زمانی که اینترنت پرسرعت به منازل مردم راه یافت ، تقریبا تمام ابعاد زندگی شخصی و کاری افراد دچار تغییرات گسترده شدند . از ابتدایی ترین موارد این تغییرات عمده می توان به نگهداری اطلاعات شخصی ، مانند تصاویر دوربین یا پروژه های در حال توسعه روی سرویس های آنلاین اشاره کرد . با گذشت زمان ، گسترش دسترسی عمومی به سرویس های بسیار بزرگ آنلاین و تمایل کاربران به استفاده از آنها ، جنبه های دیگری از زندگی افراد ، از جمله شرایط شغلی آنان نیز دچار تغییرات شد . در دوره کرونا ، بسیاری از کسب و کارها تحولات بنیادی داشتند و کارفرمایان بسیاری نیز در سیستم کاری خود ، تغییرات عمده دادند . با وجود این نفوذ گسترده فناوری در ابعاد زندگی ، نمی توان تاثیر آن را بر دنیای سیاست و انتخابات نیز نادیده گرفت . به همین دلیل ، می توان با فراهم کردن زیرساخت مناسب و استفاده از سرورهای امن ، به جای اتلاف وقت و انرژی در روش حضوری انتخابات ، از روش الکترونیکی استفاده نمود تا علاوه بر مزایای گفته شده ، نتایج نیز زودتر اعلام گردند . اما پیاده سازی این روش برای انتخابات 1400 و معظلات نرم افزاری و سخت افزاری آن نیز به راحتی قابل چشم پوشی نیستند . در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با راهکارها و موانع " انتخابات دیجیتال " آشنا گردید .

  

زیرساخت انتخابات الکترونیکی

 

اخیرا در کشور امریکا ، انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی برگزار شد . با استفاده از الکترونیکی کردن انتخابات ، امکان احراز هویت بهتری نسبت به سایر روش های غیرحضوری مانند روش پستی و فکس وجود دارد . همچنین نسبت به شمارش دستی آرا ، نتایج سریع تر مشخص شدند ( البته اگر از اعتراض های گاه و بی گاه نامزد انتخاباتی رقیب که منجر به کاهش سرعت اعلام نتایج شد ، چشم پوشی نماییم ) . الگوریتم نرم افزاری که در انتخابات اخیر امریکا استفاده شد ، ترکیبی از توالی هش و رمزنگاری در یک سیستم توزیع شده ، بود . در واقع ، هویت رای دهنده ها و صحت آرای ثبت شده با استفاده از زیرساخت بلاک چین ، انجام شد . استفاده از این روش ، نه تنها امنیت اطلاعات سرورهای ثبت رای را تامین کرد ، بلکه رای دهندگان نیز می توانستند فرایند شمرده شدن رای شان را مشاهده نمایند و از پنهان ماندن رای شان اطمینان کسب کنند . البته همچنان ، پیش بینی نتایج انتخابات برای رای دهندگان ، امکان پذیر نیست .

  

روند رای گیری الکترونیکی  

  

چگونه به سیستم الکترونیکی کردن انتخابات اعتماد کنیم ؟

  

بسیاری از صاحب نظران در دنیای سیاست ، هنوز هم با وجود مزایای قابل توجه این سیستم رای گیری ، مخالف اجرای آن هستند ؛ زیرا معتقدند که حملات سایبری کشورهای رقیب برای دستکاری نتایج ، می توانند بر سلامت برگزاری انتخابات ، تاثیر منفی به سزایی داشته باشند . اما جالب است بدانید که اپلیکیشن های رای گیری که استفاده شدند ، پیش از هر اقدامی ، از امنیت گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر موجود ، اطمینان کسب می نمود و در صورت وجود مشکل امنیتی در دستگاه الکترونیکی موجود ، رای فرد را ثبت نمی نمود و به فرد دارنده دستگاه اطلاع می داد . در صورت نبود مشکل امنیتی ، احراز هویت کاربران نیز به راحتی توسط گیرنده های بیومتریک این اپلیکیشن ها انجام می شد ؛ به عنوان مثال ، اثر انگشت فرد یا چهره او برای رای وی ، ثبت می شد . همچنین برای کسب اطمینان از اطلاعات بیومتریک نیز ، فرد رای دهنده ، تصویر مدارک شناسایی خود مانند کارت ملی ، گواهینامه ، گذرنامه را نیز بر بستر الکترونیکی ارسال می کرد . برای محکم کاری ، می توان از روش تاییدیه ایمیلی و کدهای تولیدشده توسط گوگل آتنتیکیتور نیز استفاده نمود . تمام این اقدامات امنیتی برای احراز هویت ، تایید آن و تامین امنیت هویت رای دهنده ، بر بستر بلاک چین امکان پذیر است و شاید پس از مسائل امنیتی ، مهم ترین مسئله در زمینه بروز تخلف در آمار نهایی ، نه در اپلیکشین رای گیری ، بلکه خارج از آن رخ دهد . رای های صادر شده ، با یک کلید رمزنگاری ذخیره شده و فرم دیجیتال آنها ، توسط سامانه قرائت گر شمرده می شود .

 

معظلات انتخابات الکترونیکی  

   

احراز هویت ، مهم ترین معظل برگزاری انتخابات الکترونیکی

  
به گفته سخنگوی وزارت کشور ، مهم ترین معظل روش انتخابات الکترونیکی ، احراز هویت رای دهندگان است . از آنجایی که فرایند ثبت رای با مدارک شناسایی غیرمعتبر ، همچون شناسنامه متوفیان یا شناسنامه المثنی ، منجر به ایجاد رای تکراری می شود ، روش شناسایی افراد ، بیش از پیش اهمیت می یابد . به همین دلیل ، استفاده از الگوریتم های شناسایی و رمزنگاری به روز که در سرورهای امن در شرکت های زیرساختی پیاده سازی شده اند ، می توانند به میزان قابل توجهی ، از بروز مسائلی از این دست ، جلوگیری نمایند . البته نباید روش های نفوذ جدید را نیز دست کم گرفت ، به هر حال هیچ سیستم کامپیوتری 100 درصد امن نیست ؛ ولی می توان برای مدت محدود ، تا میزان بالایی ، امنیت داده ها را با استفاده از روش های نوین حفظ کرد .

   

انتخابات-ریاست-جمهوری-1400

 

انتخابات الکترونیکی 1400

  

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 ، به صورت حضوری خواهد بود ؛ اما همزمان با این انتخابات ، رای گیری برای شورای شهر و روستا نیز انجام خواهد شد. از آنجایی که برگزاری انتخابات الکترونیکی ، در سطح ملی نیاز به زیرساخت های مطمئن و برنامه های رمزنگاری شده دارد ، امکان استفاده از روش انتخابات دیجیتال صرفا برای رای گیری شورای شهر و روستا امکان پذیر می باشد . ضمنا این روش ، صرفا در شهرهایی به جز کلانشهرها استفاده خواهد شد .

  

سخن آخر

  
زمانی فرا خواهد رسید که تمام ابعاد زندگی افراد ، تحت تاثیر استفاده از روش های الکترونیکی قرار خواهند گرفت . حتی دولت ها نیز به استفاده از فناوری های روز در زمینه رمزنگاری و احراز هویت امن ، برای پیشبرد سریع تر فرایندهای وقت گیری همچون انتخابات ، متمایل خواهند بود . بنابراین ، لازم است که اطلاعات افراد نیز در کنار پیشرفت روش های رمزنگاری نوین ، ارتقاء یابد .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)