استفاده از حافظه ابری رو به گسترش است ، اما تضمینی نیست که در هر شرایطی در دسترس شما باشد . شاید در آینده ، فضای ابری در سطح دسترسی اشخاص نیز تبدیل به سرویس پایداری شود ولی تا آن زمان ، انتقال کپی اطلاعات مهم به یک درایو خارجی ، یک روش موثر و ایمن است .

اما چرا باید از اطلاعات مهم خود یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید ؟ این کار به این دلیل صورت می گیرد که شما یک نسخه کپی از آن اطلاعات را در شرایطی ایمن نگهداری نمایید تا در صورت بروز هرگونه حادثه برای کامپیوتر یا ارتباط اینترنتی ، مشکلی برای اطلاعات ارزشمندتان ایجاد نشود . برای این کار بهتر است به جای استفاده از روش های قدیمی ذخیره داده ها روی درایو نوری و ... ، از هارد اکسترنال استفاده نمایید و برای اطمینان از وجود نسخه پشتیبان ، از فضای ابری ، به عنوان بکاپ دوم استفاده نمایید . اما با وجود گزینه های مختلفی که امروزه در دسترسند ، چه هاردی مناسب استفاده شما خواهد بود ؟ در ادامه با استوکالا همراه باشید تا بیشتر با ویژگی های هارد اکسترنال آشنا شوید .

  

ظرفیت هارد اکسترنال

  

ظرفیت حافظه اکسترنال ، شاید به جرات بحث برانگیزترین ویژگی یک حافظه جانبی باشد که در ابتدا مورد توجه کاربران قرار می گیرد . اگر هارد اکسترنالی خریداری کرده اید که امکانات مختلفی از جمله سرعت دسترسی بالا و رمزنگاری را در اختیارتان قرار می دهد ، اما ظرفیت کافی برای ذخیره اطلاعات شما را ندارد ، از شرط لازم برای کارکرد استاندارد برخوردار نیست . البته این بدان معنا نیست که هارد اکسترنالی را خریداری نمایید که ظرفیت آن برای شما ، هرگز به پایان نمی رسد .
پس چه ظرفیت هاردی مناسب استفاده شما خواهد بود ؟ تعیین این میزان ، بستگی به خود شما دارد . اگر صرفا به یک حافظه برای انتقال فایل های متنی ، عکس ها و ویدئوها نیاز دارید یا صرفا می خواهید فضای ذخیره سازی لپ تاپ یا تبلت خود را افزایش دهید ، استفاده از فلش درایو انتخاب به صرفه ایست .
بیشترین ظرفیت فضای ذخیره سازی فلش درایوها ، حدود دو ترابایت است که از نظر هزینه ، اندازه و ایمنی ، به صرفه نیست . به این منظور ، بهتر است به جای خرید چنین فلش درایوی ، یک هارد اکسترنال با ظرفیت یک ترابایت تهیه نمایید .
اگر شما نیز جزو کاربرانی هستید که حجم دیتای زیادی را ذخیره می نمایید یا فایل ها و فولدرهای حجیم را برای طولانی مدت نگهداری می کنید ، قطعا به حافظه ای با کارایی بیشتر احتیاج خواهید داشت . هارد اکسترنالی با ظرفیت یک ترابایت ، مناسب استفاده عمومی است . با این حال ، اگر می خواهید مجموعه ای ارزشمند از فیلم های مختلف سینمایی یا شخصی تان را ذخیره کنید یا به طور کلی قصد دارید ظرفیت آزاد حافظه خود را حفظ نمایید ، هارد اکسترنال با ظرفیت بالاتر ، در حد پنج ترابایت نیز وجود دارند .

  

external-hard-capacity

  

هارد SSD یا HDD

  

هاردهای اکسترنال ، در دو نوع HDD و SSD به کار گرفته می شوند . تفاوت این دو نوع حافظه ، به نحوه ذخیره سازی و دسترسی به داده ها باز می گردد . هارد اکسترنال HDD ، با استفاده از دیسک های گردان مغناطیسی ، داده ها را ذخیره می نماید . داده های ذخیره شده یا داده هایی که درانتظار ذخیره سازی اند ، با استفاده از هد خواندن / نوشتن تغییر داده شده یا حذف / ثبت می شوند . به همین دلیل ، در حین کار با این نوع حافظه ، صدای این فرایند قابل شنیدن است . هارد اکسترنال SSD ، با استفاده از ترانزیستورهای بسیار کوچک در سلول های حافظه و صرفا به وسیله پالس های الکترونیکی ، فرایند کار با داده ها را پیش می برد . این نوع هارد در حین کار ، هیچ سروصدایی تولید نمی کند ؛ زیرا فرایند کار با داده های این نوع هارد ، بر اساس حرکت هد نیست .
هارد اکسترنال SSD ، به میزان قابل توجهی ، سریع تر از هارد اکسترنال HDD عمل می کند ، اما به دلیل همین سرعت بالاتر ، آسیب پذیری کمتر و ماندگاری طولانی تر ، قیمت بالاتری نیز دارد . هاردهای اکسترنال HDD ، از نظر ابعادی ، بزرگ تر و از نظر سرعتی ، کندتر هستند و آسیب پذیری داده ها در این نوع هارد بیشتر است . برای کاربران خانگی یا صرفا جهت بکاپ گیری ، هارد اکسترنال HDD انتخاب خوبی است ، اما برای کاربری های تخصصی تر که سرعت بارگیری / بارگذاری اطلاعات مهم تر است ، هزینه کردن برای هارد اکسترنال از نوع SSD ، کاملا منطقی است .

   

ssd or hdd

  

سرعت انتقال داده ها

  

کاملا منطقی است که کاربران معمولی صرفا به ظرفیت هارد توجه نمایند ، اما سایز ، مهم ترین ویژگی هارد اکسترنال نیست ؛ سرعت انتقال ، ویژگی بسیار مهم تری است . اگر روزانه فایل های زیادی را بین کامپیوتر و هارد اکسترنال خود منتقل می کنید ، قطعا دوست ندارید زمان زیادی را صرف انتظار برای فرایند انتقال نمایید .
دو عامل اصلی که نقش اساسی را در سرعت انتقال هارد اکسترنال دارند ، شامل تکنولوژی داخلی هارد اکسترنال و کانکتورهایی هستند که برای اتصال به کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند .
همانطور که بالاتر نیز اشاره شد ، هارد اکسترنال SSD ، با زیرساخت الکتریکی ، سرعت بالاتری در انتقال فایل ها بین کامپیوتر و هارد را فراهم می آورد . جالب است به این نکته نیز اشاره کنیم که هارد اکسترنال SSD ، نسبت به هارد HDD با همان ظرفیت ، گران تر است . به همین دلیل ، معمولا هارد اکسترنال SSD ، با ظرفیت پایین تر ، بیشتر مورد علاقه کاربران است .
در زمینه ارتباطی نیز ، استانداردهای مختلفی وجود دارند که به انتقال فایل ها با سرعت بالاتر کمک می کنند . هاردهای اکسترنال ، معمولا از پورت USB برای انتقال فایل ها استفاده می نمایند ، اما نسل های مختلف این پورت ، موجب تفاوت سرعت انتقال فایل ها می گردند .
پورت USB 2.0 ، یک استاندارد قدیمی است و طبعا سرعت پایین تری نسبت به نسل های جدیدتر دارد ، اما اگر به طور مرتب به انتقال فایل نمی پردازید یا فایل های کم حجم را جا به جا می کنید ، این راه ارتباطی کاملا مناسب است . حداکثر سرعت انتقال اطلاعات با استفاده از این پورت 480 مگابیت در ثانیه است .
پورت های USB نسل جدیدتر از USB 2.0 ، شامل پورت های USB 3.0 ، USB 3.0 Gen 1 و USB 3.0 Gen 2 هستند . پورت USB 3.0 قادر است با سرعت 5 گیگابیت در ثانیه داده ها را انتقال دهد و پورت های جدیدتر از این نوع USB ( USB Type C ) ، از پهنای باند 10 گیگابیت در ثانیه برای انتقال داده ها استفاده می نمایند .
پورت های USB-A که انواع آنها در پاراگراف بالا معرفی شدند ، ظاهری مستطیلی دارند و مرسوم ترین نوع رابط برای انتقال داده ها هستند . USB-C ، پورتی جدیدتر و کوچک تر است و به جای ساختار مستطیلی ، از گوشه های گرد برخوردار است .
البته برخی از هاردهای قدیمی از کانکتورهای نسل گذشته مثل eSATA و FireWire استفاده می کنند که با توجه به کاهش استفاده ، بهتر است از هاردی با این نوع خروجی استفاده نگردد .
حال که در زمینه سرعت انتقال هرکدام از این پورت ها ، اطلاعات کسب کردید ، می توانید تصمیم بگیرید که چه هاردی را با چه نوع خروجی خریداری نمایید . بهترین حالت ، استفاده از خروجی Thunderbolt 3 است . البته اگر لپ تاپ یا کیس شما از این خروجی یا خروجی USB-C پشتیبانی نمی کند ، می توانید از هاردی با خروجی USB Type A استفاده نمایید .

  

انواع کانکتور هارد اکسترنال

  

قابلیت حمل و پایداری هارد اکسترنال

  

اگر صرفا قصد دارید از یک درایو اکسترنال برای نگهداری نسخه پشتیبان فایل ها استفاده نمایید ، شاید انتخاب حافظه تحت شبکه ( NAS ) انتخاب بهتری باشد . این نوع حافظه ، قابلیت جا به جایی ندارد و به عنوان یک قسمت از یک شبکه کابلی قرار می گیرد و می توان چندین درایو را روی آن ایجاد کرد و از حالت های مختلف ذخیره سازی در آنها استفاده نمود . این حافظه ها ، توسط برندهای به نامی همچون Promise ، QNAP و Synology که از سرآمدان حوزه ذخیره داده هستند ، تولید می شوند .
با این حال ، اگر قصد داشته باشید که داده های خود را از نظر فیزیکی نیز جا به جا نمایید و حتی در سفر نیز به آنها دسترسی داشته باشید ، قابلیت جا به جایی حافظه را باید در نظر بگیرید . بنابراین ، آن حافظه باید سبک و کوچک باشد تا شما به راحتی بتوانید آن را در جیب لباس یا کیف دستی خود جای دهید . نکته ظریفی که در این باره وجود دارد ، این است که اگر حافظه جانبی شما از کابل پاور جداگانه نیز برخوردار باشد ، مجبور خواهید بود که حتما آن را نیز با خود به هر مکانی ببرید و به فکر تامین انرژی آن نیز باشید .
تقریبا تمام هاردهای اکسترنال ، از ابعاد کوچکی برخوردارند و جهت حمل این هاردها ، مشکلی از نظر وزن نیز نخواهید داشت . حتی هارد اکسترنال SSD ، نسبت به هارد اکسترنال HDD ، کوچک تر نیز هست ؛ به هر حال در هارد SSD ، از دیسک های گردان مغناطیسی و هد استفاده نمی شود .
یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های یک هارد اکسترنال ، مقاومت و پایداری آن است . به هر حال در عصر اطلاعات ، حفظ سلامت داده ها ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . دلیل دیگری که هارد اکسترنال SSD بر هارد اکسترنال HDD برتری دارد ، همین موضوع است . البته ، امروزه هارد اکسترنال HDD ، معمولا با پوششی مقاوم ارائه می شود تا از وارد شدن آسیب به بدنه هارد و در نهایت به داده ها جلوگیری شود . اما به هر حال ، هارد اکسترنال SSD ، نسبت به هارد اکسترنال HDD ، در برابر ضربه و سقوط ، مقاومت بالاتری دارد ؛ زیرا درون آن ، هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد .

  

قابلیت حمل و مقاومت بدنه هارد اکسترنال

  

امنیت داده ها در هارد اکسترنال

  

اگر داده های ذخیره شده روی هارد اکسترنال شما از حساسیت زیادی برخوردار است ، رمزنگاری اطلاعات روش خوبی برای محافظت از دسترسی غیرمجاز است . بسیاری از حافظه های قابل حمل ، از راهکارهای نرم افزاری رمزنگاری داده ها پشتیبانی می کنند و اگر کاربر معمولی هستید ، از این جهت نیاز نیست نگران باشید . اما کاربرانی که امنیت داده ها برایشان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، باید به دنبال خرید یک هارد اکسترنال با قابلیت رمزگذاری سخت افزاری باشند . همچنین ، اگر به دنبال امنیت داده ها در بالاترین درجه هستید ، می توانید با استفاده از سیستم امنیت فیزیکی مانند به کارگیری PIN یا درایو Apricorn Aegis ، به محافظت از داده های فوق محرمانه خود بپردازید .
برخی هاردهای اکسترنال ، با حفاظ بدنه فوق العاده قدرتمندی ساخته می شوند تا حتی از دستکاری فیزیکی مهاجمان نیز در امان بمانند . به عنوان مثال ، ممکن است برخی هاردهای اکسترنال از ظرفیت چندان بالایی برخوردار نباشند ، اما دارای لایه های امنیتی بسیار قدرتمندی باشند که در برد اصلی آنها قرار دارد . این طراحی ، از دسترسی آسان افراد مهاجم به چیپ حافظه جلوگیری می نماید .

قفل سخت افزاری هارد اکسترنال

سازگاری با سیستم عامل

  

هاردهای اکسترنال ، معمولا با سیستم عامل های خاصی هماهنگی دارند . به عنوان مثال ، اگر فرمت هارد اکسترنالی با ویندوز 10 ، هماهنگی داشته باشد ، احتمالا در کار با سیتم عامل های MacOS دچار مشکل شود یا حتی برعکس . همچنین ، برخی هاردها ، صرفا برای کار با سیستم عامل لینوکس طراحی شده اند .
این تنظیمات ، غیرقابل بازگشت هستند . شما می توانید یک هارد اکسترنال را فرمت نمایید و نهایتا پارتیشن بندی آن را تغییر دهید . بنابراین ، در حین خرید ، از سازگاری هارد اکسترنال با سیستم عامل مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید تا این مشکلات پیش نیایند .

  

هارد اکسترنال مناسب گیمینگ

  

آیا به یک حافظه مناسب بازی برای ارتقاء ظرفیت کنسول خود نیاز دارید ؟ بنابراین سطح انتظارات شما ، متفاوت با یک کاربر معمولی خواهد بود .
در این مورد ، حتی سرعت هارد اکسترنال SSD نیز اهمیت بسیار زیادی می یابد . زیرا یک هارد اکسترنال کند ، می تواند موجب افزایش زمان انتظار و سرعت پایین تر پاسخدهی در حین بازی گردد . کاربران کنسول Xbox سری X و S ، می توانند از حافظه Seagate Expansion Drive استفاده کنند تا سرعت حافظه داخلی پرسرعت شان را شبیه سازی نمایند . البته ، کاربران کنسول Xbox One و Xbox 360 می توانند از هاردهای اکسترنال SSD دیگر نیز استفاده نمایند تا حافظه کنسول خود را ارتقا دهند .
کاربران PS5 ، صرفا قادر به اجرای بازی های PS5 از طریق حافظه SSD داخلی خود هستند ، اما می توان بازی های PS4 را با استفاده از یک هارد اکسترنال HDD یا SSD اجرا نمایند . بدیهی است که بازی ها ، از طریق هارد SSD ، سریع تر اجرا می شوند ؛ از این نظر ، ارزشمند است که یک هارد با خروجی USB-C خریداری نمایید تا بتوانید آن را به کنسول PS5 متصل نمایید .

  

هارد مناسب گیمینگ

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)