پس از خرید کیس کامپیوتری یا هنگام نیاز به خروجی تصاویر بهتر از نمایشگر لپ تاپ ، نیاز به خرید یک مانیتور خواهید داشت. یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید مانیتور باید به آن دقت داشت پورتی است که از طریق آن کیس یا لپ تاپ را به نمایشگر جدید متصل خواهید کرد .

به عنوان مثال کیس های گیمینگ از طریق پورت های DisplayPort و HDMI قابل اتصال به مانیتور هستند . انتخاب پورت مناسب برای انتقال تصاویر بستگی به نوع استفاده شما از سیستم کامپیوتری دارد . در این مقاله به انواع و کاربردهای پورت Display Port خواهیم پرداخت .

 
پورت DisplayPort چیست ؟

  
پورت Display Port یک رابط دیجیتال برای انتقال ویدئو و صوت ، صرفا از طریق یک کابل تک می باشد . سر این کابل 20 پین دارد که درون رابط L شکل قرار می گیرد . هم چنین این پورت ، نمونه کوچک تری نیز دارد که به نام Mini DispalyPort شناخته می شود .
پورت Display Port از نظر ظاهری شباهت زیادی به پورت HDMI دارد ، اما رابط متفاوتی است . بر خلاف پورت HDMI که بر روی بسیاری از دستگاه ها همچون کنسول های بازی ، تلویزیون و کامپیوترها دیده می شود ، پورت DispalyPort اغلب روی کامپیوترهایی با کارت گرافیک گران قیمت مانند Nvidia و AMD و مانیتورهای گیمینگ دیده می شود .
از نقطه نظر فنی روش انتقال اطلاعات در این پورت به صورت قطعه سازی به پکت های کوچک است . این پورت از روش انتقال کارآمد میکرو پکت های دیتا که در درونش یک سیگنال ساعت قرار دارد ، استفاده می کند که منجر به رزولوشن های بالاتر و نرخ بروزرسانی سریع تر تصاویر مانیتور می گردد . با توجه به نکات گفته شده ، این پورت بر بسیاری از استانداردهای قدیمی تر مانند VGA و DVI برتری دارد .

انواع مختلف پورت DisplayPort

  

پورت های DisplayPort را می توان از دو منظر دسته بندی کرد :

  1. کابل
  2. ورژن

از منظر دسته بندی نوع یک ، سه مدل کابل برای انتقال دیتا از طریق پورت DisplayPort وجود دارد :

  

1. کابل RBR

  • پهنای باند 6.48 گیگاهرتز و نرخ انتقال پایین


2. کابل استاندارد

  • پهنای باند 10.80 گیگاهرتز و نرخ انتقال بالا (سطح یک)
  • پهنای باند 21.60 گیگاهرتز و نرخ انتقال بالاتر(سطح دو)

3. کابل DP8K

  • پهنای باند 32.40 گیگاهرتز و نرخ انتقال بالا (سطح سه)
  • پهنای باند 40.00 گیگاهرتز و نرخ انتقال بالا (سطح ده)


تفاوت این کابل ها در پهنای باندی است که با سرعت های مختلف دیتا را انتقال می دهند .

 
منظر دسته بندی بعدی بر حسب ورژن پورت DisplayPort می باشد که نشان دهنده پیشرفت سرعت و کیفیت انتقال تصاویر به نمایشگرها می باشد :

 

 

  • 1.0
  • 1.1
  • 1.2
  • 1.2a
  • 1.3
  • 1.4
  • 1.4a
  • 2.0

 
با پیشرفت فناوری و روی کار آمدن کابل های کارآمدتر ، سرعت انتقال تصاویر ، نرخ تازه سازی تصاویر مانیتورها و .... رفته رفته پورت DisplayPort به پورتی با بیشترین مزایا برای نمایش تصاویر تبدیل شد .

 

کاربرد های پورت DisplayPort

  
مهم ترین کاربرد پورت DisplayPort ، در کارت گرافیک سیستم های کاربران ، لپ تاپ های خاص و مانیتورهایی است که توانایی پشتیبانی از تراکم پیکسلی بالا را داشته باشند . همچنین در برخی پورت های USB-C و تمام رابط های Thunderbolt 3 که در محصولات شرکت اپل به کار گرفته می شود ، نیز از همین استاندارد ارسال دیتای تصویری بین سیستم و نمایشگرها به کار می رود . بنابراین با خرید تبدیل USB-C یا Thunderbolt به Display Port می توانید خروجی های تصویری عالی را مشاهده نمایید .
با پیشرفت روز به روز فناوری ، پورت DisplayPort بیشتر روی دستگاه های رده بالاتر که به پشتیبانی از پهنای باند بیشتر نیاز دارند ، به کار می رود . به طور معمول این دستگاه ها شامل کنسول های بازی با سخت افزارهای گرافیکی قوی می شوند . روی این دستگاه ها معمولا پورت HDMI قرار دارد ، اما برای داشتن بهترین خروجی تصویر باید مانیتور و یا تلویزیون کاربر از HDMI 2.1 پشتیبانی نماید ، در غیر این صورت استفاده از DisplayPort توصیه می گردد ؛ زیرا در تصاویر خروجی علاوه بر وضوح بالاتر ، نمایش بدون تاخیر افکت های بازی را نیز تجربه خواهید کرد .

ممکن است سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ دارای پورت DisplayPort باشد ، اما تلویزیون یا مانیتور دارای پورت Display Port نباشد ؛ نگران نباشید ! تبدیل DisplayPort به HDMI امکان مشاهده تصاویر با کیفیت را در اختیار شما قرار می دهد.

مزایای استفاده از پورت DisplayPort

 
امروزه با فراگیر شدن پورت HDMI بین وسایل مختلف الکترونیکی همانند مانیتورها و تلویزیون ها ، کمتر به مزایای پورت Display Port پرداخته می شود . در ذیل به برخی از مهم ترین تفاوت ها و مزایای این پورت می پردازیم .
در حالی که رابط های متداول HDMI 2.0 توانایی پشتیبانی از رزولوشن 5K با فرکانس 30 هرتز و 4K با فرکانس 60 هرتز را دارا هستند ، پورت DisplayPort ورژن 1.4 از نرخ تازه سازی تصاویر با سرعت دو برابر سریع تر بهره می برد و از رزولوشن 8K با فرکانس 30 هرتز پشتیبانی می کند . همچنین پورت Display 2.0 تا کیفیت نمایش 16K را نیز پشتیبانی می نماید ، اما میتوان دو نمایشگر دوقلو با رزولوشن 8K و نرخ تازه سازی بالا را نیز به این پورت متصل کرد .
منظور از فرکانس های گفته شده در بالا ، نرخ تازه سازی تصاویر در مانیتور ها می باشد . پورت Display Port بسته به توانایی کارت گرافیک و خود نمایشگر ، توانایی تازه سازی تصاویر از 30 هرتز تا 240 هرتز را داراست ، به این معنا که در یک ثانیه توانایی نمایش 30 فریم تا 240 فریم را خواهد داشت . علاوه بر عوامل گفته شده در مطالب قبلی ، این فرکانس به رزولوشن نمایشگر ها ، تعداد مانیتور های متصل به یک پورت DisplayPort و ورژن این پورت نیز بستگی دارد . اشاره به این نکته ضروری است که می توان با استفاده از تنها یک پورت Display Port ، چندین مانیتور را به سیستم کامپیوتری متصل نمود .
اگر مانیتوری را خریداری کردید که برخلاف سیستم دارای پورت DisplayPort نیست ، می توانید از تبدیل هایی که پورت Display Port را به پورت های مختلف و حتی قدیمی تر مانند VGA ، DVI ، HDMI و Mini DispalyPort تبدیل می کنند ، استفاده کنید . در صورت تمایل ، جهت بررسی و خرید تبدیل Display Port به انواع پورت ها می توانید از بخش محصولات فروشگاه اینترنتی استوکالا بازدید نمایید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)