ترافیک اینترنت چیزیه که اغلب کاربرای اینترنت ایران در موردش اطلاعات درستی ندارن و تصورات غلطی درباره اش دارن . از اونجایی که اینترنت ۳g هم دیگه تو ایران داره گسترش پیدا میکنه داشتن اطلاعات دقیق درباره ترافیک اینترنت هم ضروریه . بنا براین من در این پست می

تعریف علمی ترافیک اینترنت

به جریان داده ها Flow of Data در سراسر اینترنت ،  ترافیک اینترنت گفته میشه . جریان یا flow به دنباله ای از بسته های دیتا گفته میشه که از یک پردازش در کامپیوتر مبدا تولید و به سمت یک برنامه کاربردی در کامپیوتر مقصد حرکت میکنه . برای مثال وقتی دارید یه فایل رو از یک سرور دانلود می کنید یک جریان flow بین کامپیوتر شما و سرور به وجود میاد .

ترافیک اینترنت - تعریف دانلود و آپلود

ترافیک اینترنت – تعریف دانلود و آپلود 

به زبان ساده ترافیک اینترنت یعنی تبادل اطلاعات بین دو تا دستگاه که به اینترنت متصل هستن . در واقع ترافیک مجموعه ای از ارسال و دریافت اطلاعاته . مثلا عکس ها و کلیپ هایی که دانلود میکنید و یا فایلی که برای کسی آپلود و ایمیل می کنید جزء ترافیک اینترنت حساب میشه .

دانلود download یعنی چی ؟

پیش از اینکه بگم download چیه لازمه معنی  load یعنی چی . Load در زبان انگلیسی یعنی « بار » و بنابراین DownLoad یعنی « پایین گذاشتن بار » و یا به عبارت ساده تر « خالی کردن بار » . خب این یه اصطلاح و منظور از « بار » همون داده ها و اطلاعاتیه که شما می خواید دریافت کنید بنابراین واژه download رو میشه دریافت اطلاعات ( از طریق اینترنت ) ترجمه کرد . اعلب کاربر تصور می کنن که فقط  وقتی که روی دکمه ای با عنوان « دانلود » کلیک کردن ، ترافیک اینترنت شون مصرف میشه اما این تصور کاملا اشتباهه . بعضیا به خاطر همین اشتباه شون فک میکنن شرکت خدمات اینترنت شون ISP داره سرشون کلاه میذاره . وقتی شما یکی از این کارا رو انجام بدین در واقع دارید دانلود می کنید :

■ باز کردن صفحه گوگل ( یا هر سایت دیگه )

■ ذخیره کردن عکس ها ( راست کلیک می کنید و save رو می زنید )

■ گوش کردن به موسیقی یا رادیو های اینترنتی

■ تماشای ویدیو به صورت آنلاین

■ تماس از طریق نرم افزار ها ( مثه وایبر )

■ ارسال پیام از طریق نرم افزار ها ( مثه وایبر یا یاهو مسنجر )

■ چک کردن ایمیل ها ، پرداخت های بانکی و …

در یک جمله هر اطلاعاتی رو که از اینترنت به دست میارین دانلود download به حساب میاد .

آپلود Upload یعنی چی ؟

در بند بالا توضیح دادم که واژه load به چه معناست و حالا باید بدونید آپلود UpLoad چیه . ببینید همونطور که از ظاهر این اصطلاح مشخصه ، UpLoad دقیقا برعکس دانلوده و  یعنی « ارسال اطلاعات » .هر وقت شما اطلاعاتی رو از  روی دستگاه خودتون ( کامپیوتر ، لپ تاپ ، موبایل ، تبلت و … ) به مقصدی در اینترنت ارسال کنید عمل آپلود انجام میشه و لازمه که یادآوری کنم آپلود هم جزء ترافیک ایترنت تون حساب میشه . اما بعضیا تصور می کنن که آپلود فقط زمانی اتفاق میوفته که دارن یه ایمیل میزنن و یا یه فایل رو تو یه ساتی آپلود میکنن تا جایی استفاده کنن اما این تصور اشتباهه ! وقتی شما گوگل رو باز می کنید و یک واژه رو تایپ می کنید و تا Enter رو میزنید در واقع یک عمل آپلود انجام دادین ! به اندازه همون واژه از ترافیک اینترنت تون کسر میشه .

روش کنترل ترافیک اینترنت

برای کنترل ترافیک اینترنت تون می تونید از یکی از این دو تا روش استفاده کنید :

■ کنترل ترافیک از طریق حساب کاربری ISP

در این روش شما وارد حساب کاربری تون در سایت شرکت خدمات دهنده اینترنت تون میشید و از بخش ریز مصرف می تونید ببینید که چقدر از ترافیک شما مصرف شده و چقدر باقی مونده . شرکت های درست و حسابی یه بخش دارن که گزارش کامل تری از مصرف ترافیک ایترنت تون رو در اختیار تون میذارن .

■ با استفاده از نرم افزار های کنترل ترافیک اینترنت

نرم افزار های زیادی برای کنترل ترافیک اینترنت وجود دارن که همه شون کم حجمن و خیلی راحت می تونید دانلود کنید . این نرم افزار ها میزان آپلود و دانلود تون رو بهتون نشون میدن و از این طریق می تونید بفهمید که چقدر از ترافیک اینترنت تون داره استفاده میشه . من چنتا از این نرم افزار ها رو خدمت تون معرفی می کنم : NetLimiter , NetBalancer , Networx , DU Meter .

سئو سایت

ارسال نظر